Abstract:
هدف: هدف این پژوهش، اثربخشی درمان فراشناختی بر اجتناب تجربه ای، عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت در زنان مبتلا به اختلال وسواس بود. روش پژوهش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و طرح مورد استفاده در این پژوهش طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه گواه و دوره پیگیری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه زنان مبتلا به اختلال وسواس اجبار مراجعه کننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر تهران در ماههای بهمن و اسفند سال 1400 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر از زنان مبتلا به اختلال وسواس اجبار مراجعه کننده به مراکز مشاوره و روان درمانی شهر تهران بین ماههای بهمن تا اسفند سال 1400 بود. دادهها با استفاده از پرسشنامه وسواس اجباری ییل براون (1989)، پرسشنامه اجتناب تجربه ای بوند و همکاران (2011)، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون و همکاران (1994) و پرسشنامه باورهای فراشناختی مثبت ولز و کارت رایت-هاتون (2004) به دست آمد. در این پژوهش جهت انجام درمان فراشناختی از پروتکل ولز (2000) استفاده شد که به صورت هفتهای یک بار به مدت زمان 8 جلسه 90 دقیقهای بر روی گروه آزمایش اجرا شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و نرمافزار SPSS تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد درمان فراشناختی بر اجتناب تجربه ای (53/13=F، 001/0>P)، عدم تحمل بلاتکلیفی (25/65=F، 001/0>P)، و باورهای فراشناختی مثبت (86/75=F، 001/0>P) در زنان مبتلا به اختلال وسواس موثر بود. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت درمان فراشناختی بر اجتناب تجربه ای، عدم تحمل بلاتکلیفی و باورهای فراشناختی مثبت در زنان مبتلا به اختلال وسواس اثربخش بود و میتوان از این درمان در جهت کاهش مشکلات بیماران مبتلا به وسواس استفاده کرد.
Aim: The purpose of this research was the effectiveness of metacognitive therapy on experiential avoidance, uncertainty intolerance and positive metacognitive beliefs in women with obsessive-compulsive disorder. Methods: The current research method is semi-experimental and the design used in this research is a pre-test-post-test design with a control group and a follow-up period. The statistical population of the research was all women suffering from obsessive-compulsive disorder who referred to counseling and psychotherapy centers in Tehran in the months of February and March of 2021. The research sample included 30 women with obsessive-compulsive disorder who referred to counseling and psychotherapy centers in Tehran between February and March of 1400. Data were collected using the Yale-Brown Obsessive Compulsive Questionnaire (1989), the Experiential Avoidance Questionnaire by Bond et al. (2011), the Intolerance of Uncertainty Questionnaire by Friston et al. Obtained. In this research, the protocol of Wells (2000) was used to perform metacognitive therapy, which was performed once a week for 8 sessions of 90 minutes on the experimental group. The data was analyzed using the method of analysis of variance with repeated measurements and SPSS software. Results: The findings showed that metacognitive therapy on experiential avoidance (F=13.53, PConclusion: It can be concluded that metacognitive therapy was effective on experiential avoidance, intolerance of uncertainty and positive metacognitive beliefs in women with obsessive compulsive disorder, and this therapy can be used to reduce the problems of obsessive-compulsive patients.
Machine summary:
مداخله درمان فراشناختی جلسات محتوای مربوط به هر جلسه جلسه معارفه ، ارزیابی و گردآوری داده های چون ماهیت نشانه های وسواسی، اعمال آیینی، معرفی هیجان ها و اول ابعاد آن و رابطه آن با باورهای فراشناختی، اجتناب تجربی و عدم تحمل بلاتکلیفی جلسه معرفی اختلال وسواس به عنوان بینظمی هیجانی و ترسیم نمودار فراشناختی آن ، معرفی منطق درمان دوم شناختی و الگوی فراشناختی و تعیین اهداف درمانی، شناسایی و فراخوانی شناخت واره های منفی جلسه آموزش تکنیک فاصله گرفتن از ذهن آگاهی (بیماران یاد بگیرند که با افکار همانند ابری در ذهن خود سوم برخورد کنند، چنانچه نیاز به پردازش نداشته باشد) جلسه ارزیابی باورهای مثبت و منفی جهت تغییر فرا باورهای راجع به آیین مندیها، آموزش تجارب رفتاری، ارائه چهارم اسناد مجدد کلامی جهت شکستن سیکل نشخوار فکری از طریق سوالاتی درباره ساز و کار نشخوار فکری جلسه آموزش درگیر شدن با نشخوار فکری، نگرانی تکرار شونده و تضعیف باورهای مربوط به ایجاد سبک سازگارتر پنجم فکری و رفتاری و توضیح تفاوت شیوه پردازشی بین افراد بهنجار و بیمار جلسه معرفی رویکردهای رفتاری درمان ، روش های تحلیل سود و زیان ، آزمایش به تعویق انداختن رفتارهای ششم آیینی روش آموزش توجه و تمرکز مجدد موقعیتی جهت کاهش شدت افکار وسواسی جلسه آموزش جهت فاصله گرفتن از غنیسازی ذهن از حد، به تعویق انداختن نگرانی و توسعه هوشیاری، آموزش هفتم برنامه های رفتاری اصلاح توجه ، مواجهه و تجارب جلوگیری از پاسخ جلسه آماده کردن شرکت کنندگان برای اختتام جلسات ، اصلاح نشانه های توقف و ملاک دانستن ، طرح ریزی هشتم اولیه ، ثانویه و شناسایی موانع موجود در بکارگیری روش ها، علت یابی و رفع آن و در نهایت جمع بندی روش اجرا.