Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر استرس، اضطراب و افسردگی حاکم در بین معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر همدان و تأثیر آن بر سلامت روان دانش آموزان بود. روش: روش این مطالعه از نوع علی، مقایسه ای و جامعۀ آماری آن، شامل کلیۀ معلمین زن و مرد شاغل در مدارس ابتدایی پسرانه ناحیه 2 شهر همدان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای، نمونه ای به حجم 100 نفر انتخاب شد. داده ها از طریق ابزار پرسشنامه استاندارد DASS (لویبوند و لویبوند، 1995)، به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها، با استفاده از ازمون t مستقل در سطح معناداری 0.005 و با استفاده از نرم افزار SPSS.22 انجام شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بین میزان افسردگی معلمین زن و مرد (61/0=sig) و میزان استرس و اضطراب آنها (70/0=sig) تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین بین میزان سابقۀ تدریس و اضطراب معلمین (08/0=sig) و میزان افسردگی معلمین (09/0=sig) در گروه های سنی مختلف تفاوت معنیداری مشاهده نگردید. نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش میتوان گفت، استرس و افسردگی از جمله عوامل مهم و اساسی هستند که رفتار، روش تدریس، سلامت روانی معلمان را تحت تأثیر قرار می دهد که خروجی آن دانش آموزانی مضطرب، دلسرد، کم سواد و منفعل را تحویل جامعه خواهد داد. تضمین آینده جامعه نیاز به معلمانی توانمند، سالم و با نشاط و دانش آموزانی فعال، پرکار و جدی دارد. این هم ایجاب می کند تا هر جامعه ای جهت پیشبرد اهداف خود برای سلامت روانی معلمان و دانش آموزان اهمیت ویژه ای قائل باشد.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the factors affecting stress, anxiety and Ruling depression between elementary schools teachers in district 2 of city Hamadan and its effect on student’s mental health. Methodology: The method of this study was causal, comparative and statistical, including all male and female teachers working in boys' primary schools in District 2 of Hamadan city in the academic year of 2018-19, which using multi-stage cluster sampling method, A sample of 100 people was selected. Data were obtained using the DASS standard questionnaire tool (Leibund and Leibund, 1995). Data analysis was performed using independent t-test at a significance level of 0.005 using SPSS.22 software. Results: Research results showed that: there was no significant difference between depression rate of male and female teachers (sig=0/61) and their stress and anxiety (sig=0/70). Also, there was no significant difference between the level of teachers teaching and anxiety (sig=0/08) and teachers depression (sig=0/09) in different age groups. Conclusion: According to the research findings, stress and depression are among the important and fundamental factors that affect the behavior, teaching method, and mental health of teachers, the output of which will deliver anxious, discouraged, illiterate and passive students to society, the future guarantee of the society needs capable, healthy and lively teachers and active, hard-working and serious students. This requires that each community pay special attention to the mental health of teachers and students in order to advance its goals.
Machine summary:
يافته ها: يافته هاي پژوهش نشان داد بين ميزان افسردگي معلمين زن و مرد (٠٦١=sig) و ميزان استرس و اضطراب آنها (٠٧٠=sig) تفاوت معني داري وجود ندارد.
نتيجه گيري: براساس يافته هاي پژوهش ميتوان گفت ، استرس و افسردگي از جمله عوامل مهم و اساسي هستند که رفتار، روش تدريس ، سلامت رواني معلمان را تحت تأثير قرار مي دهد که خروجي آن دانش آموزاني مضطرب ، دلسرد، کم سواد و منفعل را تحويل جامعه خواهد داد.
با توجه به آن چه گفته شد، هدف پژوهش حاضر، بررسي ميزان اضطراب و افسردگي در بين معلمان مدارس ابتدايي پسرانه شهر همدان و اثربخشي آن بر سلامت روان دانش آموزان بود که مورد مطالعه قرار گرفت .
همچنين بر اساس نتايج به دست آمده ، با استفاده از آزمون t (٠٨٤=t)، با سطح معنيداري (٠٧٠=sig)، بين ميزان اضطراب معلمين زن و مرد شاغل در مدارس ابتدايي پسرانه ناحيه ٢ شهر همدان تفاوت معني داري وجود ندارد.
لذا، ويژگي هاي شخصيتي و استرس از جمله عوامل مهم و اساسي هستند که رفتار، روش تدريس ، ارتباط متقابل با دانش آموزان و سلامت رواني معلمان را تحت تأثير قرار مي دهد که اين مهم ايجاب مي کند تا هر جامعه اي براي پيشبرد اهداف خود به سلامت رواني معلمان اهميت ويژه اي قائل باشد (هنرپروران ، ١٣٩٠).
در حقيقت ، يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد که اضطراب معلم بر مؤلفه روابط بين فردي و سلامت روان دانش آموزان در کلاس درس تاثيرگذار است .