Abstract:
پی یر بوردیو، به زمینهای که کُنشگران و گروههایی که در یک فضای خاص و تحت قواعد حاکم در آن فضا، به کُنش میپردازند؛ میدان اطلاق میکند. میدان سینمایی دوره پهلوی، از میادین اصلی هنر و فرهنگ دوره معاصر است. این میدان به واسطه سیاستگذاریهای کلان اجتماعی و فرهنگی به دو میدان متمایز، بدل شد. میدان سینمای عامه پسند و میدان سینمای موج نو. در هر میدان کُنشگران، به واسطه منش و سرمایه هایشان، استراتژی هایی را در پیش گرفتند؛ کُنشگران میدان سینمای عامه پسند بیشتر در پی کسب سرمایه اقتصادی و درآمدزایی بودند و همین امر بر کیفیت و کمیت تولیداتشان تاثیر گذاشت. سینمای موج نو، در واکنش به نزول فرم ومحتوای آثار سینمایی عامه پسند، به تولید آثاری با کیفیتهای فرمی و محتوایی پرداخت. در این بین تمایز و دوگانگیهایی که ماحصل سیاستگذاریهای کلان بود و از تحولات اجتماع چون رشد شهرنشینی، دگرگونی طبقاتی، مصرف گرایی، رشد صنعت سرگرمی و... شکل گرفت و در شکل گیری و تمایز دو میدان سینمایی تاثیر داشت و هم در محتوای آثار سینمایی نمود یافت. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و توصیفی- تطبیقی به مطالعه تمایز بین دو میدان سینمایی دوره پهلوی دست زده. نحوگردآوری اطلاعات اسنادی است و سرمایههای اجتماعی و فرهنگی از زندگینامه کُنشگران اصلی هر میدان استخراج شده است.
Pierre Bourdieu, the context in which actors and groups operate in a particular space and under the rules that govern that space; Refers to the field. The cinema field of the Pahlavi period is one of the main fields of art and culture of the contemporary period. This field became two distinct fields due to macro-social and cultural policies. Popular cinema field and New Wave cinema field. In each field, the actors adopted strategies because of their character and capital; The actors of the popular cinema field were mostly looking for economic capital and income generation, and this affected the quality and quantity of their productions. In response to the decline in the form and content of popular cinematic works, New Wave Cinema produced works with formal and content qualities. In the meantime, the distinctions and dichotomies that were the result of macro-policies and were formed from the developments of society such as urban growth, class transformation, consumerism, the growth of the entertainment industry, etc., and had an effect on the formation and differentiation of two cinema fields. Also appeared in the content of cinematic works. In this article, the descriptive-analytical and descriptive-comparative methods are studied to distinguish between two cinematic fields of the Pahlavi period. The way information is collected is documentary, and social and cultural assets are extracted from the biographies of the main actors in each field.
Machine summary:
پژوهشي در ميدان هاي سينمايي دوره پهلوي دوم با تکيه بر نظريه ي تمايز پيير بورديو 1 نجيبه رحماني تاريخ دريافت :٠٤ /١٤٠٠/١١ 2 حسن بلخاري قهي تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٦/٠٣ چکيده پي ير بورديو، به زمينه اي که کنشگران و گروه هايي که در يک فضاي خاص و تحت قواعد حاکم در آن فضا، بـه کنش ميپردازند؛ ميدان اطلاق ميکند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) کسب سرمايه موضوع اصلي منازعه در هر ميدان است و اين امر کشمکش دائمي در ميـدان بـه وجـود مـيآورد؛ زيرا فضاي اجتماعي به خودي خود واقعيت ندارد و تنها فضاي توزيع است ، به عبارت ديگر مجموعه وسيعي از مواضع است که سلسله مراتبي شده اند« منطق ميدان ، سلسله مراتبي کردن منـافع و تفکيـک ابـژه هـا رغبـت هـاي ضمني را تشکيل ميدهند که پايه همه کنش ها، همکاريها و حتي برعکس ، همه درگيريها و اخـتلاف هـا مـي - شود(شويره و فونتن ، ١٣٨٥: ١٤٢)«اين نزاع ها که در پي حفظ يا دگرگون کـردن رابطـه قـدرت نهادنيـه شـده در ميدان توليد است ، پيامدي دارد که همانا حفظ دگرگون کردن ساختار ميدان شکل ها است که در عـين حـال هـم ابزارها و هم اهداف اين منازعات را تشکيل مي دهد(بورديو،١٣٨٠: ٩٤) بورديو منازعه را «موتور تغيير» ميداند.
اما تشـکلي کـه جنبه فرهنگي داشت و نقش مهمي در تقابل عملي با سينماي فيلمفارسي داشت ؛ «کانون پرورش فکـري کودکـان و نوجوانان » است که به سال ١٣٤٤تاسيس شد؛ اين کانون با توليد فيلم هاي کوتاه ،فيلم کودک و انيميشن کيفيـت آثار سينمايي را افزايش داد.