Abstract:
هدف اصلی این تحقیق طراحی الگوی سنجش اعتماد سیاسی عومی به دولت می باشد. به منظور شناسایی شاخصها و مولفه ها از تکنیک کیو استفاده شده است. به همین جهت ابتدا با استفاده از ادبیات تحقیق تالار گفتمان گردآوری شد. سپس نمونه معرف تالار گفتمان با استفاده از نظرات متخصصین شکل گرفت. ترکیبی از نمایندگان مجلس، کارشناسان سازمانی، اساتید دانشگاه و مردم عادی(30 نفر) به عنوان مشارکت کنندگان تکنیک کیو انتخاب شدند. در نهایت با جمع آوری و تحلیل نظرات گروه مشارکت کننده الگوی ذهنی (سیاست گرایی) شناسایی شد. براساس نتایج بدست آمده روندکلی اعتماد سیاسی با افزایش سطح تحصیلات کاهش می یابد. در میان شاخص های اعتماد به نهادهای سیاسی کمترین اعتماد به ترتیب معطوف به قوه مجریه و شورای نگهبان بوده است که احتمالاً بخشی ازاین مساله متاثراز کنش ها و رخدادهای سیاسی اجتماعی بازه زمانی انجام پژوهش می باشد. این درحالی است که میزان اعتماد به نیروهای نظامی و انتظامی رسمی کشور مثل پلیس، ارتش و... بیشترین میانگین را به خود اختصاص داده اند. همچنین میزان اعتماد سیاسی بر سطح اعتماد عمومی به سازمان های دولتی در یک جامعه تاثیر گذار خواهد بود. نتیجه آن است که میزان جلب اعتماد مردم توسط بوروکراسی ها می توانند معیار یا ملاکی برای ارزش گذاری وتعیین اعتماد سیاسی باشد. به این ترتیب دولت ها می توانند با استفاده از ابزارهای بهبود اعتماد عمومی نسبت به سازمان های دولتی درراستای ارتقای اعتماد سیاسی حرکت نمایند.
The main purpose of this study is to design a model for measuring public political trust in government. In order to identify the indicators and components, Q technique has been used. For this reason, the forum was first compiled using the research literature. Then the representative of the forum was formed using the opinions of experts. A mix of MPs, organizational experts, university professors and ordinary people (30 people) were selected as participants in the Q technique. Finally, by collecting and analyzing the opinions of the participating group, a mental model (politicalism) was identified. According to the results, the general trend of political trust decreases with increasing level of education. Among the indicators of trust in political institutions, the least trust has been directed to the executive branch and the Guardian Council, respectively, which is probably part of this issue due to socio-political actions and events during the research period. This is while the level of trust in the official military and law enforcement forces of the country, such as the police, the army, etc., has the highest average. Also, the level of political trust will affect the level of public trust in government organizations in a society. The result is that the degree to which people gain the trust of bureaucracies can be a criterion for valuing and determining political trust. In this way, governments can use the tools to improve public trust in government organizations to promote political trust.
Machine summary:
اعتماد سياسي ازنظر استيون مجموعه اي از نگرش هاي مثبت نسبت به موضوعات يا سوژه - هايي سياسي است (٢٠٠٩ ,Salminen) بر اين اساس با توجه به نقش پراهميت عنصر اعتماد متقابل دولت و مردم در حيات و شکوفايي يک جامعه پژوهش حاضر در پي پاسخ به پرسش هاي زير هست : آيا ميتوان با استفاده از يافته هاي محققان پيشين در خصوص عوامل اصلي تعيين کننده اعتماد عمومي به دولت يک چهارچوب نظام مند و طبقه بنديشده و نسبتاً جامع تر را در اين زمينه تدوين نمود ؟ رابطه اعتماد در حوزه اداري با اعتماد در حوزه سياسي چيست و چگونه تعريف ميشود؟ عامل عملکرد و پاسخگويي دولت ها چگونه بر اعتماد سياسي واداري تأثير ميگذارد؟ در اين مقاله به منظور پاسخ به سوال مذبور، نخست مباني مفهومي و چارچوب نظري پژوهش معرفي خواهد شد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) ١٩٩٧ ,Neustadt ـ ٥ ٢٠٠٠ ,Dellaporta ـ ٦ شکل ١- ارتباط بين اعتماد عمومي و متغيرهاي سياسي ـ قانوني (٢٢٣ :١٩٩٩ ,Norris) ١-٢-٢-ارتباط اعتماد عمومي و اعتماد سياسي ازآنجاييکه نهادهاي عمومي و بوروکراسيهاي دولت نماينده نظام سياسي کشورها و برخاسته از آن به شمار ميروند لذا فرض بر آن است که هرچقدر اين نهادها در جلب اعتماد و اطمينان مردم توفيق بيشتري کسب کنند سطح اعتماد به نظام سياسي به عنوان پشتوانه و مبناي جهت گيريها و فعاليت هاي نظام اداري نيز افزايش خواهد يافت .
Isaac Kofi Mensah,2020, A Comparative Analysis of the Impact of Political Trust on the Adoption of E-Government Services, International Journal of Public Administration 8.