Abstract:
یکی از مهمترین نیاز و سرمایههای هر انسانی در طول حیات خود، داشتن عزتنفس و خلاقیت است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش با ابزار سنجش عملکردی اریگامی بر خلاقیت و عزتنفس دانشآموزان دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی ناحیه 2 شهر یزد پرداختهاست. این پژوهش یک مطالعه تحلیل واریانس شامل دو مرحله پیش-آزمون و پس-آزمون و در دو گروه آزمایش و گواه است. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه چهارم منطقه 2 شهر یزد است که نمونهای بهاندازه 30 نفر از داوطلبان واجد شرایط بهروش نمونهگیری تصادفی ساده بدون جایگذاری انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه با در نظر گرفتن شرایط همگنی بر اساس ویژگیهای جمعیتشناختی آنها انتخاب گردیدهاست. از پرسشنامه تورنس فرم ب (1981) و عزتنفس کوپر اسمیت (1967) بهعنوان ابزارهای پژوهش انتخابشده است. آزمون فرض مدل تحلیل کوواریانس با حداکثر سطح معنیداری 05/ 0 و با نسخه 22 نرمافزار SPSS انجامشده است. نتایج حاصل از آزمون تحلیل کوواریانس نشانمیدهد تاثیرات آموزش اریگامی میزان خلاقیت (011/ 0P=) و عزتنفس (001/ 0P <) بهطور معنادار افزایشیافته است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، آموزش اریگامی باعث افزایش در میانگین خلاقیت و عزتنفس دانشآموزان در پاسخگویی به سوالات آزمونهای خلاقیت و عزتنفس و افزایش عملکرد دانشآموزان میشود.
One of the most important needs and capitals of every human during his life is to have self-esteem and creativity. In this regard, the present researcher has investigated the effect of origami training on the creativity and self-esteem of fourth-grade female students in District 2 of Yazd city. This research was of quasi-experimental type in two stages of pre-test and post-test and in two groups of test and control. The statistical population included 4th grade female students in District 2 of Yazd city, and samples of 30 qualified volunteers were selected and replaced in two experimental and control groups. The experimental group was trained for 9 sessions of 30 minutes. The control group did not receive any training. The tools of the current research were Torrance Form B (1981) and Cooper Smith (1967) Self-Esteem Questionnaire, which was completed in two stages by two experimental and control groups. The results of covariance analysis showed that the effects of origami training significantly increased creativity (P=0. 011) and self-esteem (P