Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارتهای مدیریتی مدیران بر خودکارآمدی و رشد رفتارهای اخلاقی معلمان انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و معلمان مقطع ابتدایی شهرستان مریوان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 1030 نفر (70 نفر مدیر و 960 نفر معلم) بودند. از بین جامعه آماری براساس جدول مورگان و بعد از مشورت با اساتید محترم، تعداد 333 نفر (59 نفر مدیر و 274 نفر معلم) به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مهارتهای مدیریتی مدیران کاتز (1974)، خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان (1999) و سیاهه رفتار اخلاقی لوزیر (1990) بود. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی همچون ماتریس همبستگی و رگرسیون چندگانه گام به گام و با کمک نرم افزار spss نسخه 26 تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیلها نشان دادند رابطه معناداری بین مهارت های مدیریتی مدیران با خودکارآمدی و رشد رفتارهای اخلاقی معلمان وجود دارد. همچنین 63/0 درصد از خودکارآمدی و رفتارهای اخلاقی معلمان را مهارت های مدیریتی مدیران پیشبینی میکند. براساس نتایج حاصل میتوان بیان نمود که مهارت های مدیریتی مدیران نقش اساسی در عملکرد معلمان و بالا بردن رفتارهای اخلاقی آنها دارد که باید به آن توجه ویژه ای کرد.
The present study was conducted with the aim of investigating the effect of managers' management skills on teachers' self-efficacy and moral behavior development. The statistical population of the research included all principals and teachers of the primary level of Marivan city in the academic year of 2022-2023, in the number of 1030 people (70 principals and 960 teachers). From among the statistical population based on Morgan's table and after consultation with respected professors, 333 people (59 managers and 274 teachers) were selected as a statistical sample by simple random sampling method. The research tools included Katz's Managerial Skills Questionnaire (1974), Jinks and Morgan's Academic Self-Efficacy (1999) and Lozier's Ethical Behavior Inventory (1990). The data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics such as correlation matrix and step-by-step multiple regression with the help of spss software version 26. The results of the analysis showed that there is a significant relationship between managers' management skills and teachers' self-efficacy and moral behavior development. Also, 0.63% of teachers' self-efficacy and ethical behaviors are predicted by managers' management skills. Based on the results, it can be stated that the management skills of managers play an essential role in teachers' performance and raising their moral behavior, which should be given special attention.
Machine summary:
نتايج تحليل ها نشان دادند رابطه معناداري بين مهارث هاي مديريتي مديران با خودکارآمدي و رشد رفتارهاي اخلاقي معلمان وجود دارد.
در ميان ۵ 1Muhonen, Pakarinen, Poikkeus, Lerkkanen & Rasku-Puttonen 2Robbins and al et 3Mudiono 4Hargreaves & Fullan 5Perri, et al قلمروهاي گوناگون تربيتي، اخلاق يکي از برجسته ترين حوزه هايي اسث که دال بر عامليث انسان اسث ؛ زيرا مسئوليث و پاسخگويي انسان را در برابر انجام يا ترک عمل ميطلبد.
همچنين نتايج مطالعاث دهقان مروستي (۱۳۹۵) نشان دادند ديدگاه مديران آموزشي بر جو اخلاقي مدارس اثر ميگذارد و نوع جو اخلاقي ايجاد شده و حمايث هاي اجتماعي مديران آموزشي و همکاران بر عملکرد سازماني معلمان نقش تعيين کننده اي دارد.
با توجه به شواهد موجود در پژوهش هاي انجام شده در خصوص مهارثهاي سرپرستي مديران ، بايد اذعان کرد که تواناييهاي مديران ميتواند تاثير بسزايي بر سرزندگي معلمان و جو اخلاقي در سازمان داشته باشد به گونه اي که مديران مدارس ميتوانند در راستاي هدايث فعاليث ها و رهبري فرايندهاي آموزش و پرورش، نقش تعيين کننده اي داشته باشند.
با توجه به مطالب ارائه شده ، پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير مهارثهاي مديريتي مديران بر خودکارآمدي و رشد رفتارهاي اخلاقي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان مريوان صورث گرفث .
بنابراين همبستگي بين خطاها در اي-ن م-دل وج-ود ندارد پس با توجه به شاخص هاي گفته شده ، مدل برازش مناسبي از تاثير مهارثهاي مديريتي مديران در خودکارآمدي و رفتار اخلاقي معلمان ارايه ميکند.
پژوهش حاضر با هدف تاثير مهارثهاي مديريتي مديران بر خودکارآمدي و رشد رفتارهاي اخلاقي معلمان مقطع ابتدايي شهرستان مريوان انجام گرفث .