Abstract:
ارتباط کلامی یکی از ریشه دارترین نوع ارتباط انسانها و نیاز مبرم آنان در طول تاریخ و در پهنه ی جغرافیا بوده و با توجه به سرشت اجتماعی انسان ضرورت بکارگیری الگوهای جمعی و توسعه ارتباط کلامی بیشتر از انفرادی احساس می شود. در همین راستا تحقیق حاضر برای بررسی یادگیری جمعی و تکامل زبان در افراد از منظر جامعه شناسی زبان صورت گرفت. اطلاعات و داده ها با استفاده از روش تحقیق ترکیبی و با ابزارهای آزمون، پرسشنامه و مصاحبه گردآوری شد. 52 زبان آموز در دو گروه 26 نفره کنترل و آزمایش، یک استاد به عنوان مشاورروانشناسی در کنار دو دبیر زبان انگلیسی، شرکت داشتند. آموزش گروه کنترل براساس الگوی سنتی و گروه آزمایشی بصورت جمعی بود. در نتایج آماری اختلاف معنا داری بین دو گروه پس از اجرای فرایند تحقیق بوجود آمد. شواهد بسیار محکمی از رابطه بین الگوی آموزش تیمی، مشارکت و انگیزه درونی فراگیران وجود داشت.
Oral communication has been one of the most fundamental types of human communication and the urgent need throughout history and around the world. Human beings are naturally social beings, hence, the necessity of using cooperative patterns and developing oral communication rather than individual is felt more than before. In this regard, the present study was conducted to examine cooperative learning and language development in individuals from the perspective of language sociology. The data were collected using a mixed method of research with test, questionnaire and interview tools. 52 learners in two 26-person control and experimental groups, one instructor as a psychological counselor along with two English teachers participated in the study. The control group was taught on the basis of traditional model while the experimental group was group teaching. Statistically, there was a significant difference between two groups after the implementation of the research process. There was strong evidence for a relationship between the teamwork pattern, learners’ participation, and intrinsic motivation.