Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تلویزیون در پیشگیری از وقوع جرم در شهر اصفهان می باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی بوده و جهت شناسایی متغیرهایی پژوهش با استفاده از روش داده بنیاد مصاحبه ها تحلیل گردید. جامعه آماری پژوهش شامل 14خبرگان دانشگاهی در حوزه رسانه و جرم شناسی هستند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند و مصاحبه با آنها صورت گرفت. نتایج نشان داد در مرحله کدگذاری باز139 مفهوم بدست آمد که درگام بعدی این مفاهیم در قالب 27 مقوله کلی تر طبقهبندی شد و در نهایت در مرحله آخر 10 مقوله اصلی بیان شد. شرایط علّی مدل رسانه ای به منظور پیشگیری از وقوع جرم با3 مفهوم عوامل فردی،عوامل سازمانی و عوامل شغلی مشخص گردید. در خصوص عوامل زمینهای مدل رسانهای به منظور پیشگیری از وقوع جرم 2مفهوم را نشان میدهد که عبارتند از: اعتماد مخاطب به رسانه،مدیریت و برنامهریزی سازمانی. همچنین کدگذاری گزینشی عوامل زمینه ای مدل رسانه ای به منظور پیشگیری از وقوع جرم با یک مفهوم مدیریت و سیاستگذاری کلان را مشخص گردید.شرایط مداخله ای مدل رسانه ای به منظور پیشگیری از وقوع جرم از طریق 2 مفهوم محیط خرد و کلان مشخص گردید. راهبردهای مدل رسانه ای به منظور پیشگیری از وقوع جرم با 2 مفهوم راهبرد خرد و کلان مشخص گردید. پیامد مدل رسانه ای در 2 مفهوم پیامدهای مربوط اصحاب رسانه و سازمان رسانه پیامدهای مربوط به عموم و اجتماع را نشان می دهد.
The purpose of this research is to investigate the role of television in preventing crime in Isfahan city. The current research is practical in terms of its purpose and was analyzed using the data method of interviews to identify the variables of the research. The statistical population of the research includes 14 academic experts in the field of media and criminology, who were selected by purposeful sampling and interviewed. The results showed that in the open coding stage, 139 concepts were obtained, and in the next stage, these concepts were classified in the form of 27 more general categories, and finally, in the last stage, 10 main categories were expressed. organizational factors and occupational factors. Regarding background factors, the media model shows two concepts in order to prevent the occurrence of crime, which are: audience's trust in the media, management and organizational planning. Also, the selective coding of the background factors of the media model to prevent the occurrence of crime was determined with a concept of management and macro-policy. The intervention conditions of the media model to prevent the occurrence of crime were determined through 2 concepts of micro and macro environment. The strategies of the media model in order to prevent the occurrence of crime were identified with 2 concepts of micro and macro strategy. The result of the media model shows the consequences related to the public and society in 2 concepts.