Abstract:
هدف: هنگامیکه با مسئله شناسایی و رشد استعدادها در ورزش برای ورزشکاران معلول روبرو میشویم، ضروری است این مسئله را مورد توجه قرار دهیم که ورزشهای معلولین با کارایی بالا به لحاظ کشف و رشد استعدادهای جدید اساسا متفاوت از ورزشهای افراد سالم هستند. عملکردهای فوقالعاده و موفقیت در ورزش معلولین و مهیا کردن محیطی برای پرورش استعدادها همانند ورزش غیرمعلولین به سادگی امکان پذیر نیست و موفقیت یا عدمموفقیت ورزشی به عواملی از جمله: اقتصادی، اجتماعی و منابع انسانی یک کشور بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سیستماتیک ویژگیهای محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکی انجام شده است. روششناسی: این پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با به کارگیری روش تحقیق داده بنیـاد انجـام گرفتـه است. شرکت کنندگان در این پژوهش، متخصصین رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، ورزشکاران قهرمان پارالمپیکی و جهانی و مربیان ورزش معلولین بودند که به صورت نمونهگیری هدفمند و نظری جهت مصاحبه نیمهساختار یافته انتخاب شدند و مصاحبهها تا مرحله اشباع نظری ادامه یافت. دادهها به طور همزمان با جمعآوری اطلاعات با استفاده از روش استراس و کوربین تحلیل گردید. مقبولیت دادهها براساس 5 معیار تایید شد. یافتهها: نتایج گویای آن است که 15 مقوله اصلی و 76 مقوله فرعی در قالب ابعاد 6 گانه مدل سیستماتیک شامل: 1- موجبات علی شامل 4 مقوله: عوامل فردی، فرهنگی، اقتصادی و جامعه؛ 2- پدیده اصلی شامل 1 مقوله: رویکرد ویژه پرورش استعداد ورزش معلولین؛ 3- راهبرد شامل 2 مقوله: طراحی نظام مدیریت، راهبرد فرایند محور؛ 4- ویژگیهای زمینهای شامل 3 مقوله: برنامهریزی، حمایت، بسترحمایتی؛ 5- مداخله گر شامل 2 مقوله: عوامل زیرساختی، عوامل محیطی؛ 6-پیامد شامل3 مقوله: معلولیت موفقیتآمیز، قهرمانی، توسعه تواناییهای ورزش معلولین؛ مدل سیستماتیک ویژگیهای محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکی را تشکیل میدهند. نتیجهگیری: یکپارچهسازی مقولهها بر مبنای روابط موجود بین آنهاحول محور محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکی شکل دهنده مدل سیستماتیک است که الگوی مدیران درگیر در امر محیط پرورش استعداد ورزشکاران پارالمپیکی را منعکس میکند.
Objective: When it comes to identifying and developing talent in sports for athletes with disabilities, it is important to note that high-performance sports for disabled people are fundamentally different from those of non-disabled people in terms of discovering and developing new talents. Extraordinary performances and success in sports for the disabled and providing an environment for the development of their talents such as non-sports for the disabled is simply not possible and the success or failure of sports depends on factors such as economic, social and human resources in a country. The present study aimed to provide a paradigm model of the characteristics of the talent development environment of Paralympic athletes.
Methodology: This research was carried out in the framework of a qualitative approach and by applying the data research method of the foundation. Participants in this study were physical education and sports science specialists, Paralympic and world champion athletes and disabled sports coaches who were selected by purposive and theoretical sampling for semi-structured interviews. The interviews continued until the theoretical saturation stage. Data were analyzed simultaneously with data collection using Strauss and Corbin method. The acceptability of the data was confirmed based on 5 criteria.
Results: The results showed that 15 main categories and 76 subcategories in the form of 6 dimensions of the paradigm model: 1- Causal causes including 4 categories: individual, cultural, economic and social factors; 2- The main phenomenon including 1 category: a special approach to cultivating sports talent for the disabled; 3- Strategy including 2 categories: management system design, process-oriented strategy; 4- Ground characteristics including 3 categories: planning, support, supportive background; 5- The intervener including 2 categories: infrastructural factors, environmental factors; 6- Outcome including 3 categories: successful disability, championship, development of sports abilities of the disabled; The paradigm model was the characteristics of the talent development environment of Paralympic athletes.
Conclusion: The integration of categories based on their relationships within the context of the talent development environment of paralympic athletes forms a paradigm model reflecting the pattern of managers involved in the talent development environment of Paralympic athletes.
Machine summary:
با مشـخص شـدن عوامـل محيطي در رشد، محققان به شناسايي عوامل محيطـي مـؤثر در رشـد اسـتعداد پرداختنـد و عـواملي چـون خـانواده (٢٠١٠ ,Gulbin et al ;١٩٩١ ,Vagen &Carlson )، ارتقاء دانش مربيان (٢٠٢١ ,Ghanbari et al)، پوشش رسانه اي گسـترده (٢٠٠٤ ,Horton &Baker ;٢٠٢١ ,Alizadeh et al)، وضـعيت اجتمـاعي و اقتصـادي ;٢٠٠٣ ,Gagne) (٢٠١٩ ,Hossein et al و شـرايط و صـلاحيت مربيگـري (٢٠٢٠ ,Ford et al ;٢٠٠٥ ,Martindale et al)، نگـرش و آگاهي، افزايش انگيزه و علاقه (٢٠٢٠ ,Taher Zadeh) عوامل روانشناختي ,Steinhardt et al ;٢٠٢١ ,Alizadeh et al) (٢٠٢١، شناسايي بازيکنان در سنين پايين و کشف وشناسايي اسـتعداد ,Kalan et al ;٢٠٢٠ ,Whitley &Massey ) (٢٠٢٠، را به عنوان عوامل تاثير گذار در محيط پرورش استعداد شناسايي شده اند.
به عنوان نمونه لمز، دهقانسايي، واتي و بيکر با استفاده از پرسشنامۀ تاريخچۀ تکاملي ورزشکاران هوپ وود (٢٠١٢) تاريخچۀ تمريني و سوابق ورزشي بازيکنان بسکتبال با ويلچر را سنجيدند و به ايـن نتيجـه رسـيدند کـه هـر چند ممکن است شباهت هايي بين تاريخچۀ تمريني افراد سالم و معلول وجود داشته باشد ولي تفـاوت هـاي آشـکاري نيز وجود دارد (٢٠١٢ ,Hopwood ;٢٠١٧ ,Lemez et al)؛ به عنوان مثال خبرگان داراي معلوليت چون خبرگان سالم زمان زيادي را صرف تمرين سنجيده ميکنند اما سن شروع ورزش يا آغـاز تمرينـات سـنجيده در آنهـا ديرتـر اسـت ٢٠١٢٠ ,Statler &Dieffenbach ).