Abstract:
از جمله اصول کلی در آموزش، شرکت فعال فراگیران در یادگیری می باشد به نحوی که بتوانند با محتوای کتاب ارتباط برقرار نموده و واکنشی فعال از خود نشان دهند. آموزش و یادگیری فعال به محتوای درسی فعال نیازمند است که کتاب ها مهمترین ابزار آن می باشند. از جمله روش هایی که در شناسایی نقاط قوت و ضعف کتابها و برطرف نمودن معایب آنها به مدرسان و مولفان حسابداری کمک می نماید روش تحلیل محتوا می باشد. هدف از پژوهش حاضر که به روش مطالعه موردی انجام گردیده، معرفی روش تحلیل محتوا با استفاده از روش ویلیام رومی است که در این روش مدرسان حسابداری می توانند ضریب درگیری ذهنی و درگیری فعال دانشجویان با محتوای کتاب را در سه قسمت متن، پرسش و تصاویر بررسی نمایند. جامعه آماری پژوهش کل محتوای کتاب مبانی و روش های عمومی حسابداری چاپ چهلم (سال 1400) از انتشارات سازمان حسابرسی می باشد که به صورت سرشماری مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به یافته های پژوهش ضریب درگیری دانشجویان با محتوای متون، پرسش ها و تصاویر کتاب مذکور به ترتیب 04/0 ، 35/1 و 0 به دست آمده که نشان میدهد پرسش ها به صورت فعال و مطلوب طراحی گردیده در حالیکه متون و تصاویر کتاب به صورت غیرفعال تدوین شده و به بازنگری نیاز دارد.
One of the general principles in education concerns learners’ active involvement in learning in
such a way that they can communicate with the content of the book and demonstrate an active
reaction. Active teaching and learning requires dynamic learning materials and textbooks are
considered as one of the most important tool in this regard. One of the methods that can help
accounting teachers and authors in identifying the strengths and weaknesses of textbooks and
eliminating their shortcomings is the content analysis. Accordingly, the aim of this research,
conducted in the form of a case study, is to introduce content analysis through William
Romey’s model by which accounting teachers can examine the engagement factor and active
students’ involvement with the book in terms of three components of texts, questions and
images. The target content of the study was the fortieth edition of the book ‘Accounting
Concepts and Procedures’ published by the Auditing Organization in 2020. According to the
research findings, the rate of student involvement with the texts, questions and images of the
book is found to be 0.04, 1.35 and 0, respectively. These findings imply that the questions in
the book are actively and optimally designed while the texts and images are inactively
compiled and need further revision.
Machine summary:
تحليل محتواي کتاب مباني و روش هاي عمومي حسابداري از منظر درگيري ذهني: کاربرد روش ويليام رومي نسيم شاه مرادي ١، مهدي ميرزانيا نوخندان ، فاطمه منصوري محمدآبادي ٣ 2 تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٣/١١ مقاله پژوهشي تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٥/١٩ چکيده ازجمله اصول کلي در آموزش ، شرکت فعال فراگيران در يادگيري مي باشد به نحوي که بتوانند با محتواي کتاب ارتباط برقرار نموده و واکنشي فعال از خود نشان دهند.
با توجه به اين موضوع که پژوهش هاي اندکي در خصوص تحليل محتواي کتاب هاي تخصصي رشتۀ حسابداري انجام شده و از سويي ديگر اکثر مدرسان پس از طي مراتب علمي و براساس دستاوردهاي پژوهشي خود وارد فرايند تدريس گرديده و به توانايي آنان در برنامه ريزي درسي، تأليف و انتخاب مناسب کتاب هاي تخصصي توجه کمتري ميشود، در نتيجه آنان معمولا در هنگام نقد يا داوري کتاب ها، انتقادها را نوشته و پيشنهادهايي براي بهبود محتواي علمي ارائه مي دهند و شيؤە نگارش را لحاظ نمي کنند و در زمان انتخاب منابع درسي به تجربيات ترم هاي قبلي خود و همکاران و کتاب هاي قبلي نويسندگان کتاب اکتفا مي کنند و انتظار مي رود که گذشت زمان و کسب تجربه اين مسئله را کم رنگ نمايد.
هدف از به کارگيري تحليل محتوا به روش ويليام رومي در اين پژوهش ، پاسخ به اين پرسش است که آيا محتواي کتاب مباني و روش هاي عمومي حسابداري، دانشجويان را فعالانه با امر آموزش و يادگيري درگير مي نمايد؟ ميزان اين درگيري چقدر است ؟ اين کتاب بيشترين شمارٔە چاپ را بين همۀ کتاب هاي تخصصي حسابداري را دارد و انتشارات حسابرسي که از جمله معتبرترين مراجع در رشتۀ حسابداري است آن را چاپ کرده که به صورت موردي انتخاب گرديده است .
Research and trends in accounting education from 2009 to 2016: A content analysis of publication in selected journals.