Abstract:
جُستار حاضر با هدف بازنمایی استعاری لایۀ معنایی جهانهای زیرشمول در انگارۀ جهانهای متن ورث (1999) به بررسی کرسی اثر شیرکو بیکس از منظر رویکرد شناختی پرداخته است. در این پژوهش، ماهیت مناظر شعری شیرکو بیکس به لحاظ زبانی و همچنین تعیین نوع منظر و دیدگاه وی مورد بررسی قرار گرفته است. ماهیت روش انجام این پژوهشِ کیفی، توصیفی-تحلیلی بوده و دادهها به روش کتابخانهای از کتاب کرسی اثر شیرکو بیکس گردآوری شدهاند. نگارندگان، همچنین، قصد دارند تا نشان دهند که چگونه مناظر ادبی شعر شیرکو بیکس، وسیلة بیان افکار و ذهنیات او در سرآغاز کتاب کرسی بوده است. بنابراین، با تکیه بر مفهوم استعاره در انگاره جهانهای متن به رمزگشایی از جهانهای استعاری این شاعر کُردزبان در سرآغاز کتاب کرسی به منظور کشف نگرش پدیدآورندة اثر پرداخته شد. نتایج نشان داد که کلاناستعارة زیرساختی بیرون به مثابۀ درون از رهگذر خُرداستعارههای روساختی باد، شعر، قصه و نمایشنامه که به عنوان انسان هستند، بازنمایی میشوند.
The present study aims to metaphorically represent the semantic layer of the sub-worlds in the concept of worlds in the Text Worlds Theory proposed by Werth in 1999. In this study, the nature of Shirko Bikas's poetic landscapes was studied linguistically, and it was determined the type of his perspective and point of view. The methodological nature of this qualitative study is descriptive-analytical, and the data were collected by a library method from the book titled chair written by Shirko Bikas. This study also showed how the poetic landscapes of Sherko Bikas's poetry were the means of expressing his thoughts and mentality at the beginning of the chair. Thus, relying on the concept of metaphor in Text Worlds theory, the Kurdish poet's metaphorical worlds were deciphered at the beginning of the chair to discover the attitude based onwhich this work was created. The results showed that the external underlying mega-metaphor as internal mega-metaphor is represented through the surface structural micro-metaphor of wind, poetry, story, and play all of which are considered as human.