Abstract:
کتابخانههای عمومی به عنوان نهادی فرهنگی اجتماعی به توسعه و ارتقاء فرهنگ جامعه کمک میکنند، ارتقاء فرهنگ - منجر به توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نظایر آن میشود؛ چرا که فرهنگ پایه رفتارهای انسانی در جوامع به شمار میرود. در نتیجه کتابخانههای عمومی موظف اند در جذب مردم گام بردارند. لذا مطالعه حاضر به شناسایی عوامل جذب و توسعه مخاطب درکتابخانههای عمومی از دیدگاه کاربران زاهدانی پرداخته است. تحلیل دادهها به صورت توصیفی تحلیلی است که - با استفاده از پرسشنامه تهیه شده است براساس آلفای کرونباخ پایایی آن 1 / 7 است ونتایج نشان میدهدکه دانشجویان، دانش آموزان و افراد مجرد با (8 / 77%) بیشترین افرادی هستند که به کتابخانهها مراجعه میکنند و بیشتر پاسخگویان در هفته ای کمتر از 5 ساعت با (65%) را به خود اختصاص دادهاند و بیشتر افراد با بیش از 5 ساعت در روز زمان خود را به استفاده از ابزارهای دیجیتال میگذرانند. وجود امکانات رفاهی کم در کتابخانهها و همچنین استفاده زیاد از اینترنت که به اطلاعات سریعتر دسترسی پیدا میکنند از دیگر عوامل عدم مراجعه به کتابخانه است.
Machine summary:
پیشینه : موتمنی وهمکاران (١٣٩١)موانع استفاده جوانان از خدمات کتابخانه های عمومی را درشهرستان های سمنان شناسایی وبه این شرح اولویت بندی کردند:کمبود وبه روز نبودن منابع ، نبودانگیزه وزمان برای مطالعه ، مناسب نبودن شرایط فیزیکی کتابخانه ، کمبود کتب مرجع وتعداد کتابخانه ها، عدم امانت برخی کتب ، تبلیغات کم ، سروصدای سالن مطالعه ، عدم وجود سخت افزارهای موردنیاز واینترنت ، تعدادکم کتب برای امانت ، دوربودن محل کتابخانه ، عدم وجود نظم منطقی میان قفسه ها، کوتاه بودن مدت امانت کتاب ، عدم دسترسی مستقیم به قفسه ها، عدم آشنایی افراد بابرگه دان ، برخوردنامناسب وعدم همکاری ودانش ناکافی کتابداران ، عدم همخوانی شماره بازیابی رایانه باشماره کتب قفسه ، شرایط دشوار عضویت ، ساعات کاری نامناسب وعدم آگاهی جوانان از خدمات کتابخانه ها.
ازمون تی تک نمونه )به تصویرصفحه مراجعه شود) با مشاهده نتیجه بدست آمده و باتوجه به میزان معنی داری بدست آمده که کمتر از ٠/٠٥ شده و همچنین مثبت بودن عدد داخل اختلاف میانگین فرض ما مبنی تاثیر کمیت و کیفیت کتابها و منابع در بالا بردن حضور مراجعین به کتابخانه پذیرفته می شود .
ازمون تی تک نمونه )به تصویرصفحه مراجعه شود) با مشاهده نتیجه بدست آمده و باتوجه به میزان معنی داری بدست آمده که بیشتر از ٠/٠٥ شده فرض ما مبنی بر تاثیر مثبت محیط و امکانات رفاهی داخل کتابخانه ها در بالا بردن حضور مراجعین به کتابخانه پذیرفته نمی شود .
393 , میزان تبلیغات و فرهنگ سازی با مشاهده نتیجه بدست آمده و باتوجه به میزان معنی داری بدست آمده که کمتر از ٠/٠٥ شده و همچنین منفی بودن عدد داخل کادر اختلاف میانگین فرض ما مبنی بر تاثیر میزان تبلیغات و فرهنگ سازی ارگان های زیربط در بالا بردن حضور مراجعین به کتابخانه پذیرفته نمی شود فلذا این میزان تبلیغات و فرهنگ سازی برای جذب مردم به کتابخانه کافی نیست .