Abstract:
گردشگری که به عنوان یکی از مهمترین راه های توسعه و رشد اقتصادی در جهان به شمار میرود، در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. در این میان، شهر کاشان علی رغم شرایط جغرافیایی و تاریخی مناسب و برخورداری از معماری اصیل ایرانی، خانه های تاریخی، مساجد، بازار، تپه های باستانی، صنایع دستی، آیینها و مراسم خاص مانند: گلاب گیری و قالی شویان و بسیاری جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دیگر، نتوانسته است هماهنگ با این قابلیتهای بسیار بالا، صنعت گردشگری خود را متحول سازد. هدف این مطالعه، بررسی مزیتها و محدودیت های توسعۀ کانون های گردشگری شهر کاشان و انتخاب استراتژی مناسب در جهت توسعۀ صنعت گردشگری منطقه است. این پژوهش که بر اساس مدلصورت گرفته، به بررسی یافته- QSPM و مدل برنامهریزی استراتژیک SWOT ترکیبی تحلیل استراتژیک های مطالعات کتابخانه ای و نتایج یک بررسی میدانی از طریق توزیع پرسشنامه بین گردشگران و همچنین نشان میدهد که SWOT مصاحبه با کارشناسان حوزه گردشگری پرداخته است. تحلیلهای حاصل از مدل این شهر علی رغم برخورداری از ظرفیت تبدیل شدن به یک منطقۀ نمونۀ گردشگری در سطح ملی و بین المللی، تعدد تصمیم گیران، ضعف مدیریتی، فقدان ثبات در مدیریت گردشگری منطقه و همچنین نامناسب بودن زیرساختهای محیطی و کالبدی را به عنوان موانع اساسی در جهت رسیدن به این هدف در مقابل بیانگر آن است که از QSPM خود دارد؛ در عین حال، جدول اولویت بندی استراتژی های انتخاب شدهمیان پنج استراتژی برگزیده، استراتژی تأکید بر توسعۀ گردشگری فرهنگی- تاریخی به دلیل وجود مزیت های نسبی این نوع گردشگری در منطقه، نسبت به دیگر استراتژیها از اولویت بالایی برخوردار است.
Tourism regards as one of the most important ways for developing and growing economy in the world, but because of abundant reasons it does not find real position in Iran. Hereon, the city of Kashan in spite of having proper geographical and historical conditions and Iranian original architecture, historic homes, mosques, ancient hills, crafts, special rituals like Glabgyry and qali shuyan, and plenty of other historical, cultural and natural, could not in consistent with the very high potentials transform its tourism industry. The purpose of this study is surveying the advantages and limitations in the development of Kashsn tourism centers and selecting appropriate strategy in order to outreach tourism industry in the area. This research based on combinatory model of SWOT strategic analysis and QSPM strategic planning model, deals with surveying library study findings and results of one field scrutiny via questionnaires distribution among tourists, and interviewing with tourism experts, as well. Analysis of SWOT model shows the city despite having the capacity to change into one tourism sample area in national and international level, faces with multiple decision makers, management weaknesses, the lack of stability in the area tourism management, inadequate physical and environmental infrastructures, as major obstacles in order to achieve this goal. At the same time, QSPM selected strategies prioritization matrix indicates out of five chosen strategies, the strategy entitled “Emphasis on the Development of Cultural- Historic Tourism, because of the Comparative Advantages of this Type of Tourism in the area” is of high priority than other the strategies.