Abstract:
شناخت معانی واژگان و اصطلاحات اعتقادی و تبیین میدان معنایی آنها از دیرباز توجه دانشمندان
شیعه را به خود جلب کرده است. در میان این واژگان» واژه «رجعت؛» و مشتقات آن» در مکتب
اهلبیت 28۸ بسامد نسبتا بالایی دارد. این واژه که به یکی از اعتقادات ویژه و ضروری شیعه اشاره
میکند» در مقاله حاضر از نگاه لغت و اصطلاح» مفهومشناسی میشود. بنابراین نخست معنای لغوی
رجعت با بهره از کتابهای لغت و سپس معنای اصطلاحی آن از نگاه بزرگان و علمای شیعه
تحلیل می گردد. برآیند پژوهش که به روش توصیفی» تحلیلی -انتقادی صورت گرفته» نشان
میدهد آنچه عموم بزرگان و متکلمان شیعه از رجعت بیان میکنند» با بهره از برخی سخنان
معصومان لو است و به نظر میرسد ایشان در مقام تعریف اصطلاحی رجعت نبودهاند تا معنایی
جامع ارائه کنند. از اینرو دیدگاه بیشتر آنها بر بخشی از مفهوم رجعت تمرکز دارد و کمتر تعریف
فراگیری ارائه شده است. این مقاله در پایان با در نظرداشت مجموع روایات رجعتء به بیان تعریفی
جامع میپردازد.
Identifying the meanings of religious words and terms and explaining
their semantic field has attracted the attention of Shia scholars for a long
time. Among these words, the word "Raj’a" (the belief that a group of
people who have died will return to the Earth shortly after the
reappearance of the twelfth Shi’a Imam, al-Mahdi), and its derivatives
have a relatively high frequency in the Ahlulbayt school of thought. This
word, which refers to one of the special and essential beliefs of Shia, is
conceptualized in this paper from the point of view of words and terms.
Therefore, first, the literal meaning of Raj’a is analyzed with the help of
dictionary books, and then its idiomatic meaning is analyzed from the
perspective of Shiite scholars and figures. The result of the research,
which was carried out in a descriptive, analytical-critical method, shows
that what most Shiite theologians and scholars say about the Raj’a is
based on some words of the Infallibles (pbut), and it seems that they were
not in the position of defining the term of the Raj’a in order to provide a
comprehensive meaning. Therefore, most of their views focus on a part
of the concept of Raj’a, and the definition of comprehensiveness is
presented less. At the end, this paper deals with a comprehensive definition,
taking into account the collections of the narratives related to Raj’a