Abstract:
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی فضای عاطفی خانواده در دانشجویان بر اساس تنیدگی ادراکشده و تفکرخودآیند در دوران کرونا بوده است. جامعهی آماری در این پژوهش عبارت است از کلیهی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر اصفهان در سال تحصیلی 1400-1401 است. حجم نمونه با استفاده از فرمول فیدل و تاباکنیک (2007) حداقل 186 نفر با روش نمونهگیری در دسترس تعیین گردید. در پژوهش حاضر علاوه بر اطلاعات دموگرافیک از سه پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات نیز استفادهشده است؛ مقیاس تنیدگی ادراکشده (کوهن، کمارک و مرملستین، 1983)، افکار خودآیند (هولون و کندال، 1980)، جوعاطفی خانواده (هیل برن، 1964) مورداستفاده قرار گرفت. پس از جمعآوری پرسشنامهها در بخش دادههای توصیفی، از میانگین، انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی، از همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شد. بین فضای عاطفی خانواده با تفکرخودآیند و تنیدگی ادراکشده رابطهی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون همزمان حاکی از تایید فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه تنیدگی ادراکشده و تفکرخودآیند در پیشبینی فضای عاطفی خانواده دانشجویان در دوران کرونا سهم دارند. با توجه به نتایج بهدستآمده پیشنهاد میگردد که دانشگاهها و نهادهای دولتی، کارگاههای آموزشی در زمینه شناخت و کنترل تفکرخود آیند، کلاسهای آموزشی برای آگاهیهای لازم فرزندپروری برای ایجاد فضای عاطفی خانوادگی سالم و امن برای فرزندان و آموزش مدیریت تنیدگی و راهبردهای مقابله با تنیدگی در دوران بحرانی نظیر کرونا را برگزار کنند.
The aim of the current research was to predict the emotional atmosphere of the family in students based on perceived stress and spontaneous thinking in the era of Corona. The statistical population in this research is all the students of Isfahan Islamic Azad University in the academic year 1400-1401. The sample size was determined using the formula of Fidel and Tabaknik (2007) at least 186 people with available sampling method. In this research, in addition to demographic information, three questionnaires were also used to collect information; Perceived stress scale (Cohen, Kamarek and Mermelstein, 1983), spontaneous thoughts (Holon and Kendall, 1980), family emotionality (Hillburn, 1964) were used. After collecting the questionnaires in the descriptive data section, mean, standard deviation and Pearson correlation and simultaneous regression were used in the inferential statistics section. There is a negative and significant relationship between the emotional atmosphere of the family with spontaneous thinking and perceived tension. Also, the results of the simultaneous regression show the confirmation of the research hypothesis that perceived tension and spontaneous thinking contribute to predicting the emotional atmosphere of students\' families during the Corona era. According to the results obtained, it is suggested that universities and government institutions hold training workshops in the field of self-recognition and control of thinking, training classes for the necessary awareness of parenting to create a healthy and safe emotional family environment for children, and teaching stress management and coping strategies in hold a critical period such as Corona.
Machine summary:
فصلنامه ايده هاي نو در تعليم و تربيت ، دوره دوم ، شماره چهارم ، پاييز ١٤٠١، صفحات ٥٥-٤٥ تاريخ دريافت : ١٤٠١/٠٧/٢٧ تاريخ پذيرش : ١٤٠١/٠٩/١٠ چکيده هدف از پژوهش حاضر پيش بيني فضاي عاطفي خانواده در دانشجويان بر اساس تنيدگي ادراکشده و تفکرخودآيند در دوران کرونا بوده است .
ازآنجاکه آدمي ادراک مختلفي ميتواند از وقايع داشته باشد پس افراد متفاوت يک عامل تنش زا را به شکل هاي مختلف ادراک و تفسير ميکنند، عوامل مختلفي ميتوانند نقش در شکل گيري تنش ادراکشده و تفسير فرد از ميزان تنش داشته باشد در رابطه با پديده کوويد-١٩ همه کشورها تدابيري براي جلوگيري از گسترش ويروس کوويد-١٩ انجام دادن وليکن کرونا اثرات منفي و مثبت خود را در اقتصاد، جامعه ، فضاي عاطفي خانواده و تمامي سطوح زندگي گذاشته است (هوانگ ٦ و همکاران ، ٢٠٢١).
همچنين موقعيت تنيدگي زايي که کرونا براي افراد جامعه به وجود آورد ضمن تحت الشعاع قرار دادن وضعيت تحصيلي دانشجويان ، محيط و تعاملات خانوادگي آن ها را تحت تأثير قرار گرفت بنا به همين دلايل محقق در به دنبال پاسخگويي به سؤال اينکه آيا تنيدگي ادراکشده و تفکرخودآيند در پيش بيني فضاي عاطفي خانواده دانشجويان در دوران کرونا سهم دارند يا خير، ضرورت انجام اين تحقيق براي پژوهشگر مورداستفاده مراکز مشاوره هاي دانشگاه ، خانواده ها و مراکز دانشگاهي و تحقيقاتي قرار گيرد.