Abstract:
با گسترش ویروس کرونا در تمام نقاط کشور و اجتناب از تجمع افراد در مکانهای شلوغ، مدارس به عنوان اولین مکانها پیشگام این امر شدند که از تجمع افراد جلوگیری کنند. آموزش از راه دور در فضای مجازی توسط معلمان و با هماهنگی مدارس، دانشآموزان را از حضور فیزیکی در مدارس بینیاز کرد. وزارت آموزش و پرورش نوعی سیستم آموزشی را برای دانشآموزان طراحی کرد. این سیستم «شاد» نام دارد که مخفف «شبکه آموزشی دانشآموز» است و یک نرمافزار کاربردی میباشد. این پژوهش به لحاظ ماهیت از نوع پژوهشهای توصیفی است که به روش کیفی به تحلیل دادهها میپردازد و ضمن آسیبشناسی آن، راهکارهای مناسب برای ارتقاء کیفیت آموزشی این شبکه ارائه میدهد. هدف از این پژوهش، تحلیل شبکه آموزشی شاد از منظر اصول زبانشناختی و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقاء کیفیت آموزشی این شبکه است. در این پژوهش تعداد 100 جمله از سه مقطع ابتدایی، دورۀ اول و دورۀ دوم متوسطه براساس چارچوب نظری الگوهای غیرمعیار زبانی ذوالفقاری (1385) در سه حوزه فنی، زبانی و بلاغی بررسی شده است. نتیجه پژوهش نشان میدهد که بیشترین الگوهای غیرمعیار در حوزه فنی مربوط به املای نادرست به میزان (30%)، در حوزه زبانی مربوط به اسم به صورت استفاده بسیار زیاد از واژههای قرضی به میزان (20 %) و مربوط به فعل در شکل ناهماهنگی نهاد و فعل به میزان (15%) و در حوزه بلاغی مربوط به جابهجایی ارکان جمله به مقدار (19%) است. این نتایج نشان میدهد که خطاها به دلیل بیاطلاعی دانشآموزان نسبت به زبان فارسی و نقص سختافزاری یا لغزش و خطای دست یا انگشت رخ میدهد.
The spread of the Coronavirus throughout Iran and the avoidance of crowds in crowded places, schools became the first places to do so. Distance learning in cyberspace by teachers and with the coordination of schools made students needless of physical presence in schools. Education designed a kind of educational system for students. This system is called "Shad", which means "Student Social Network". The purpose of this study is to diagnose the Shad educational network from the perspective of linguistic principles and to provide appropriate solutions to improve the educational quality of this network. In this study, 100 sentences of primary, first and second secondary levels have been studied based on the theoretical framework of non-standard linguistic patterns of Zolfaghari (1385) in three technical, linguistic and rhetorical fields. The results show that the most non-standard patterns in the technical field are related to misspellings (30%), in the linguistic field are related to the use of borrowed words (20%) and inconsistency of institution and verb (15%), and in the rhetorical field are related to the displacement of sentence elements (19%). This research is descriptive research that qualitatively analyzes the data and, while diagnosing it, offers appropriate solutions to improve the educational quality of this network. These results show that errors occur due to students' ignorance of the Persian language and hardware defects or slips and hand or finger errors.