Abstract:
با توجهبه اهمیت ویژه آینده تربیت جنسی کودک و نوجوان و همچنین تأثیرپذیری قابلتوجه مخاطب از کتابهای داستان، آسیبشناسی تربیتجنسی کتابهای داستان ترجمهای طنز، مدنظر قرار گرفت. پژوهش حاضر، با رویکرد آیندهپژوهی هنجاری و به روش تحلیل محتوای کیفی از نوع هدایتشده انجام گرفت. جامعه آماری نیز، کتابهای داستان ترجمهشده توسط انتشارات هوپا مشخص گردید و هفت جلد از مجموعه داستانهای «قصههای با پدر و مادر و تامگیتس» که در سال 1398 به چاپ رسیدهاند، بهصورت هدفمند انتخاب شدند. معیار توصیف در تحلیل کتابهای منتخب، براساس مؤلفههای تربیتجنسی استخراجشده در گزارش سعیدیرضوانی (1396) با عنوان «تدوین راهنمای برنامه درسی تربیتجنسی دوره ابتدایی» درنظر گرفته شد. واحد زمینه، پاراگراف و واحد ثبت نیز، مضمون هر پاراگراف (متنها یا تصاویر نشاندهنده آسیب در یکی از زیرمؤلفههای تربیت جنسی) لحاظ گردید. درمجموع 1997 صفحه مورد بررسی قرار گرفت و از تجزیهوتحلیل دادهها، 25 زیرطبقه کشف گردید که در چهار طبقه با عناوین «والدین بیارزش»، «هبوط بزرگترها»، «هنجارشکنی جنسی» و «روحیه اباحیگری» طبقهبندی شد. یافتهها حاکی از آن است که مخاطبان کودک و نوجوان، با مطالعه این کتابهای داستان، آموزههایی در خلاف جهت تربیتجنسی اسلامی فرامیگیرند و این آموزهها، چالشهای متعددی را در آینده آنها بههمراه خواهد داشت. درصورت عدمآیندهنگری و ادامه روند فعلی، انتظار میرود آینده رفتارِ جنسی نسل آیندهساز، بیش از پیش به مخاطره افتد.
Due to the special importance of the future of sexual education of children and adolescents, as well as the significant influence of the audience on story books, the pathology of sexual education in humorous translation story books was considered. The present study was conducted with a normative futures research approach and a qualitative content analysis method. The statistical population also identified the translated storybooks by Hopa Publications, and seven volumes of the collection of short stories "Stories with Parents and Tom Gates", which were published in 1398, were purposefully selected. The criterion of description in the analysis of selected books, based on the components of sexual education extracted in the report of Saeedi Rezvani (2017) was considered as "Development of a guide to the curriculum of primary education". The context unit, paragraph and registration unit were also included in the content of each paragraph (texts or images showing harm in one of the sub-components of sex education). A total of 1997 pages were examined and from the analysis of the data, 25 subcategories were discovered, which were classified into four categories with the titles of "worthless parents", "descent of adults", "sexual norm-breaking" and "the spirit of immorality". The findings indicate that the audience of children and adolescents, by reading these storybooks, learn teachings contrary to the direction of Islamic sex education and these teachings will bring many challenges in the future. In the absence of foresight and the continuation of the current trend, the future of the sexual behavior of the future generation is expected to be even more endangered.
Machine summary:
ازسويديگر، با توجه به آسيب هـا و چـالش هـاي فضـايمجـازي بـراي کودکـان ونوجوانـان و هم چنين لزوم گسترش فرهنگ کتابخواني، والدين بسياري، از گـرايش فرزنـدان خـود بـه مطالعـه کتاب استقبال ميکنند و با اعتماد به کتب منتشرشده از سوي انتشارات معتبر، پرتيـراژ و پرفـروش ، به طور مستقيم يا غيرمستقيم ، زمينه مطالعه هرچه بيشتر کتـاب هـاي داسـتان را بـراي فرزنـدان خـود فراهم ميآورند؛ اما کتاب هـاي داسـتاني کـه در دسـترس کودکـان ونوجوانـان ايرانـي قـرار دارد، عمدتا به صورت ترجمه بوده و فاقد اهداف تعيين شده درخصوص تربيت جنسي اسـلامي مـيباشـد ازاين رو، ضروري است براي ترسيم آينده اي مطلوب و درواقـع آرمـان شـهر، معضـلات آشـکار و پنهان کتاب هاي داستاني، به عنوان يکي از مهم ترين ابعاد تربيت اسلامي، بيش از پيش مورد توجـه والدين ، مسئولان و پژوهشگران قرار گيرد.
به زعـم گلـن و گـوردون ١ (٢٠٠٩)، تنـوع قابـل توجـه روش هـايي کـه در آينده پژوهي وجود دارد، به درک جهان جايگزين آينده کمک ميکند و يکي از اين روش ها که از رشته هاي مختلف اتخاذ شده ، تحليل محتوا ميباشد (نژادي و همکـاران ، ١٣٩٩: ١٦٦) ازايـن رو، پژوهش حاضر در پي آن است کـه بعـد از تبيـين نقـش تعليمـي و تربيتـي داسـتان هـاي ترجمـه اي کودک و نوجوان ، به اين پرسش پاسخ دهد که مهم ترين مفاهيم ، آسيب هـا و چـالش هـاي آينـده تربيت جنسي داستان هاي ترجمه اي گروه سني کودک و نوجوان کـدام اسـت .