Abstract:
سامانههای درسی الکترونیکی در مدت نزدیک به دو سال تحصیلی (1400-1398)، مصادف با همهگیری کوید-19، در دانشگاهها در سراسر جهان جایگزین کلاسهای درس حضوری گردید. بدینجهت، مدرسان مجبور شدند به تدریس در محیطهای مجازی رویآورند. این جایگزینی مشکلات چندی در فرایند یاددهی- یادگیری به وجود آورد و کیفیت یادگیری را متأثر نمود. ازاینرو، این سؤالها را میتوان مطرح که «نظر دانشجویان نسبت به سیستمها و سامانههای یادگیری الکترونیکی چیست؟» و «آیا نظر دانشجویان با ویژگیهای فردی آنان رابطه دارد؟» برای پاسخ دادن به این سؤالها، یک طرح پژوهشی تدوین شد و در جامعه دانشجویان دریکی از سامانههای درسی در رشته علوم ارتباطات در یک دانشگاه پژوهشی به اجرا درآمد. حجم جامعه موردمطالعه 43 نفر بود که بهعنوان نمونه آماری موردنظر قرار گرفت. سپس با استفاده از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی دادههای موردنیاز گردآوری، تنظیم و تحلیل گردید. یافتهها و نتایج پژوهش نشان میدهد که اکثریت دانشجویان موردمطالعه (72٪) نسبت به سامانه درسی الکترونیکی نظرشان مثبت نبوده است و از آن رضایت نداشتهاند. علاوه بر آن، میان نظر دانشجویان و ویژگیهای فردی آنان (جنسیت و علاقه به رشته تحصیلی) رابطهای وجود ندارد. آزمون آماری در سطح معنیداری عدم رابطه یادشده را مورد تأیید قرار داد. در پایان مقاله پیشنهادهای اجرائی و نیز پیشنهاد برای پژوهشهای دیگر عرضهشده است.
E-courses in about two years, during Coruna epidemic, replaced traditional faceto-
face classes. So, higher education teachers had to replace in-person classes
with virtual environments. The replacement caused a number of problems in the
teaching-learing process and consequently affected learning quality and
performance. Based on the above, a set of research questions may be formulated
as follows: “what is the opinion of students towards e-learning systems and ecourses?”,
and “Is there a relationship between students’ characteristics and their
opinion towards e-learning systems and e-courses?” To answer these questions,
a research project was designed and conducted in a communication sciences
program. The target population included 43 undergraduate students in a research
university in Tehran. This was considered the statistical sample under
observation. The research method was analytical survey trought which the
necessary data were collected and analysed. The results indicate that the
majority of students (72%) did not have positive opinion towards e-learning
systems and were not satisfied. Furthermore, there is no relationship between
students’ characterstics (gendre and interest in their field of study) and their
opinion. A Chi-square ( 2 ) test 0/01 confirmed there is no relationship.
The last part of the article provides a set of exective and research proposals for
continuing this study with further studies to uncover more insights.
Purpose
Higher education in the 21st century has faced various challenges. Among these
is the use of information and communication technology in the teaching-learning
process. In this regard, the application of this technology is aimed at
individualizing education, and open learning approaches, online and remotely.
The expansion of the use of the aforementioned technologies can be seen in the
Machine summary:
ازاين رو، اين سؤال ها را مـي تـوان مطـرح کـه «نظـر دانشجويان نسبت به سيستم ها و سـامانه هاي يـادگيري الکترونيکـي چيسـت ؟» و «آيـا نظـر دانشـجويان بـا ويژگي هاي فردي آنان رابطه دارد؟» براي پاسخ دادن به اين سؤال ها، يک طـرح پژوهشـي تـدوين شـد و در جامعه دانشجويان دريکي از سامانه هاي درسي در رشته علوم ارتباطات در يـک دانشـگاه پژوهشـي بـه اجـرا درآمد.
براي تحقق اين هدف ، سـؤال هاي پژوهشـي زيـر موردنظر قرارگرفته ، به آن ها پاسخ داده شده ونيز يک فرضيه مورد آزمون قرارگرفته است : الف )سؤال هاي تحقيق ١- ويژگيهاي فردي دانشجويان (سن ، جنسيت ، علاقه به رشته تحصيلي) در رشـته و مقطـع تحصيلي موردنظر چيست ؟ ٢- نظر دانشجويان نسبت به سامانه درسي الکترونيکي چيست و آيا از آن رضايت داشته اند؟ ب ) فرضيه تحقيق ميان نظر دانشجويان نسبت به سامانه درسي الکترونيکي و ويژگيهاي آنان رابطه وجود دارد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش مشخص کردن رابطه ميان ويژگيهاي دانشجويان با نظر آنان نسبت به سامانه درسي الکترونيکي بوده است .
علاوه بر آن ، نتايج پژوهش درباره رابطه نظـر دانشـجويان نسـبت بـه رضـايت از سـامانه درسـي الکترونيکي و علاقه به رشته علوم ارتباطات در جدول (٧) نشان داده شده است .
International Journal of Learning, Teaching and Educational Research, 20(8), pp.
(2014) "Disentangling The Effects of Student Attitudes and Behaviors on Academic Performance," International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning: Vol. 8: 1o.
The seven main categories are: Administrator competence, teacher competence, student voice, school architecture, organic structure, positive thinking culture and effective learning- teaching.