Abstract:
مطالعه حاضر به منظور تعیین کارآیی نسبی واحدهای اداری آموزش و پرورش استان زنجان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها(DEA) صورت پذیرفته است. این مطالعه از یک رویکرد کمّی بهره برده، به لحاظ روش، توصیفی-مقطعی بوده و برای پاسخگویی به سئوالهای پژوهش از ابزار بررسی اسناد و مدارک اداری استفاده شده است. برای تعیین کارآیی، ابتدا با استفاده از پرسشنامه، نظرات خبرگان در خصوص متغیرهای ورودی و خروجی دریافت شد و سپس با استفاده از روش Borda به تعیین و انتخاب این متغیرها اقدام شد. با استفاده از مدلCCR خروجی محور، از تعداد 14اداره آموزش و پرورش یک اداره کارآ و بقیه ناکارآ و با استفاده از مدل BCC خروجی محور، تعداد 3 اداره به عنوان کارآ معرفی شدند. به منظور استفاده از نتایج مطالعه در برنامه ریزی و بهینه کاوی، مقادیر بهینه هر متغیر به تفکیک ادارات آموزش و پرورش ارائه شد تا از این مقادیر برای هدفگذاری و برنامه ریزی استفاده شود. در پایان به وسیله مدل اندرسون-پترسون به رتبه بندی ادارات آموزش و پرورش از لحاظ میزان کارآیی مبادرت شد.
The present study was carried out in order to determine the relative efficiency of educational administrative units in Zanjan province using data envelopment analysis (DEA) technique. This study used a quantitative approach, in terms of method, it was descriptive-cross-sectional, and to answer the research questions, administrative documents were used. To determine the efficiency, firstly, using a questionnaire, experts' opinions were received regarding the input and output variables, and then, using the Borda method, these variables were determined and selected. Using the output-oriented CCR model, one of the 14 educational institutions was identified as efficient and the rest as ineffective, and using the output-oriented BCC model, 3 institutions were introduced as effective. In order to use the results of the study in the planning and optimization of mining, the optimal values of each variable were presented separately for education departments so that these values can be used for targeting and planning. In the end, by Anderson-Peterson model, education departments were ranked in terms of efficiency.
Machine summary:
تحليل پوششي داده ها به مثابه ابزار اندازه گيري عملکرد سازماني، برنامه ريزي و بهينه کاوي در آموزش و پرورش عباس عباس پور استاد، گروه مديريت آموزشي، دانشگاه علامه طباطبائي، تهران ، ايران حميد رحيميان دانشيار، گروه مديريت آموزشي، دانشگاه علامه طباطبائي، تهران ، ايران محمدرضا مهرگان استاد، گروه مديريت صنعتي، دانشگاه تهران ، تهران ، ايران هادي احمدنيا دانشجوي دکتري مديريت آموزشي، دانشگاه علامه طباطبائي، تهران ، ايران چکيده مطالعه حاضر با هدف تعيين کارآيي نسبي واحدهاي اداري آموزش و پرورش استان زنجان با استفاده از تکنيک تحليل پوششي داده ها(DEA) صورت پذيرفته است .
عليرغم استفاده متعدّد از تکنيک تحليل پوششي داده ها جهت اندازه گيري کارآيي شرکت ها و موسّسات خصوصي و عملکرد کارکنان در سازمان هاي دولتي، پژوهشگران به شواهدي در خصوص استفاده از اين تکنيک در ارزيابي عملکرد واحدهاي اداري آموزش وپرورش دست نيافته اند؛ که انتظار ميرود استفاده از آن به ترويج استفاده بهينه از روش ها و تکنيک هاي آماري و رياضي که از آرمان هاي مصرح در قانون مديريت خدمات کشوري است ، بينجامد.
چگونه ميتوان از تکنيک تحليل پوششي داده ها براي اندازه گيري عملکرد سازماني بهره برد؟ پيشينه پژوهش يکي از پارادايم مطرح در حوزٔە مديرّيت دولتي، مديرّيت دولتي نوين است که بر پايه تسرّي اصول مديرّيت بخش خصوصي و علم اقتصاد به حوزه هاي اداره امور عمومي شکل گرفته و مدل کارآيي يکي از مدل هاي استقرار آن محسوب ميشود.