Abstract:
نقشآفرینی فناوری اطلاعات در راهبردهای اصلی کسب و کار شرکتهای تولیدی و صنعتی و کسب جایگاه راهبردی "فناوری اطلاعات به عنوان شریک کسب و کار"، از یک طرف فرصتی برای کاهش هزینهها و زمان اکتساب و افزایش کیفیت محصولات و از طرفی تهدیدی برای کسب و کار شرکت بدلیل وابستگی به خدمات فناوری اطلاعات و دغدغه تداوم ارائه خدمات و قابلیت بازگشتپذیری پس از بحران است. استانداردها و بهروشهایی مانند سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (بر اساس استاندارد ISO/IEC 20000-1 یا چارچوب ITIL) به مدیریت مناسب خدمات و کاهش سطح ریسک ناشی از این تحول متناسب با سطح بلوغ فرایندهای فناوری اطلاعات شرکت، کمک میکنند. در تحقیق حاضر، با روش مطالعات کتابخانهای و مطالعه موردی، تلاش کرده است تا ضمن تشریح مفاهیم بنیادین سیستم مدیریت خدمات فناوری اطلاعات و سنجش سطح بلوغ فرایندها، مدل سنجش بلوغ فرایندی را برای فرایندهای ITIL در شرکت مورد مطالعه اجرا و نتایج عینی و قابل اتکایی برای شرکتهای با زمینه مشابه فراهم نماید. نتایج این تحقیق نشان میدهد که از 30 فرایند و کارکرد تحت ارزیابی، 4 فرایند مدیریت استراتژی، مدیریت عملیات، مدیریت دارایی و پیکربندی و تست و اعتبارسنجی کمترین سطح بلوغ و 5 فرایند مدیریت تداوم کسب و کار، ارزیابی تغییر، مدیریت دانش، مدیریت تامینکنندگان و مدیریت امنیت بیشترین سطح بلوغ را داشتهاند.
Creating information technology in the main business strategies of manufacturing and industrial companies and gaining the strategic position of "information technology as a business partner", on the one hand, an opportunity to reduce costs and acquisition time and increase product quality, and on the other hand, a threat to business The company is concerned with the continuity of services and the ability to return after the crisis due to its dependence on IT services. Standards and methods such as IT service management system (based on ISO / IEC 20000-1 or ITIL framework) help to properly manage services and reduce the level of risk resulting from this change in proportion to the level of maturity of the company's IT processes. In the present study, with the method of library studies and case study, while explaining the basic concepts of IT service management system and measuring the level of maturity of processes, the process maturity measurement model for ITIL processes in the company under study and objective and reliable results For companies with a similar background. The results of this study show that out of 30 processes and functions under evaluation, 4 processes of strategy management, operations management, asset management and configuration, testing and validation of the lowest level of maturity and 5 processes of business continuity management, change assessment, knowledge management, supplier management And security management have the highest level of maturity.
Machine summary:
(٢٠١٠ ,King &Posthumus, Von Solms, ) نظام ١ مديريت خدمات فناوري اطلاعات ، با بهره گيري از تجارب موفق شرکت هاي مختلف ، مجموعه فرايندهايي که براي طرح ريزي، طراحي، انتقال ، عمليات و بهبود مستمر خدمات نياز هستند را در کنار يکديگر قرار داده است .
(٢٠١٩ ,AXELOS) در اين مقاله ، پس از معرفي نظام مديريت خدمات فناوري اطلاعات مبتني بر چارچوب ITIL و روش شناسي سنجش سطح بلوغ پياده سازي ITIL، به عنوان يک مطالعه موردي، شرکت دولتي فناور در صنعت خودرو مورد ارزيابي سطح بلوغ ITIL قرار گرفته است .
جدول ١: مدل ها و رويکردهاي سنجش سطح بلوغ رديف عنوان نقطه تمرکز مرجع مدل بلوغ مديريت مبتني بر شش عنصر حياتي موفقيت مديريت ( ,Brocke &Rosemann ١ فرايندهاي کسب و فرايند شامل همسويي راهبردي، حاکميت ، ٢٠١٥) کار١ روش شناسي، افراد و فرهنگ شاخص عملکرد مبتني بر ١٠ عامل کليدي موفقيت هر کدام ( ,Brache &Rummler 2 فرايند٢ در پنج سطح (2004 مدل بلوغ مهندسي مبتني بر پنج تم شامل اتخاذ رويکرد ( & ,Maull, Tranfield مجدد فرايند کسب و راهبردي، يکپارچگي سنجش عملکرد، ٢٠٠٣ ,Maull) ٣ کار٣ معماري فرايندها، مشارکت کارکنان و تبيين نقش فناوري اطلاعات مدل بلوغ فرايند کسب تعيين سطح بلوغ براي پنج اهرم تغيير شامل (٢٠٠٤ ,Fisher) 4 و کار٤ راهبرد، کنترل ، افراد، فناوري و فرايند 1 Business Process Management Maturity Model-BPMMM 2 Process Performance Index-PPI 3 Business process re-engineering-BPR 4 Business Process Maturity Model-BPMM ارزيابي بلوغ مديريت ارزيابي پياده سازي تمامي فعاليت هاي مديريت (٢٠٠٩ ,Rohloff) 5 فرايند١ فرايند کسب و کار در نه دسته و سه زيردسته مدل بلوغ محوريت مسير چهار مرحله اي موردي، تعريف ، اتصال و (٢٠٠٩ ,.