Abstract:
هدف این پژوهش پیشبینی اشتیاق به برقراری روابط در نوجوانان بر اساس هیجان خواهی، حمایت اجتماعی و شادکامی در دانش آموزان دختر متوسطه دوم بود. این پژوهش از نظر نوع توصیفی و از نظر روش همبستگی بود. جامعه آماری همه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهرستان قم در سال 98-1397 بودند. نمونه مورد مطالعه 375 نفر از دانشآموزان دختر بودند که به وسیله فرمول کوکران محاسبه و با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامههای اشتیاق به برقراری روابط مک کروسکی (Willingness To Communicate Questionnaire)، هیجانخواهی زاکرمن (Sensation Seeking Questionnaire)، حمایت اجتماعی زیمت (Perceived Social Support Questionnaire) و شادکامی آرگیل (Oxford Happiness Questionnaire) به عنوان ابزار پژوهشی استفاده شد. برای تحلیل دادهها ازآزمونهای رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد از میان مولفههای هیجان خواهی، مولفههای ماجراجویی (001/0P<)، تجربه جویی (015/0P=)، تنوعطلبی (001/0P<) و گریز از بازداری (001/0P<)، حمایت اجتماعی با مولفههای خانواده (001/0P<) و اشخاص مهم (001/0P<)، و شادکامی با زیر مولفه عزتنفس (001/0P<)، میتوانند اشتیاق به برقراری رابطه را به صورتی معنی داری پیشبینی کنند. نتایج مطالعه نشان داد هیجان خواهی و شادکامی رابطه مثبت و معنیدار و مولفه خانواده رابطه معکوس و معنی دار با اشتیاق به برقراری روابط دارد. در نتیجه افزایش هیجان خواهی و شادکامی و کاهش حمایت خانواده منجر به افزایش اشتیاق به برقراری روابط میشود.
The aim of this research was to predict of the desire to establish relationships among adolescents based on emotion seeking, social support, and happiness in high school female students. The population of the study consisted of second high school female students of Qom city in 2018-2019. The sample size was 375 subjects who were calculated by Cochran formula and selected by available sampling method. Questionnaires of Crucial Relationships (1990), Zuckerman Emotion Seekers (1978), Zimet`s Social Support (1988), and Argyle Happiness (1987) were used as research tools. Multiple regression analysis was used to analyze the data. The results showed that among the components of excitement, adventure components with significance level = 0.001, experimentation with significance level = 0.015, diversity seeking with significance level = 0.001 and avoidance of inhibition with significance level Management = 0.001, social support with family components with significance level = 0.001 and important people with significance level = 0.001 and happiness with self-esteem component with significance level = 0.001 They can predict the desire to establish a relationship. According to the research findings, it can be concluded that excitement and happiness have a positive and significant relationship with the desire to establish a relationship and the family component of the social support variable is inversely related. As a result, the more excitement and happiness you have, the more you want to start a relationship, and the less support you have for your family, the more you want to start a relationship.
Machine summary:
پرسشنامه های اشتیاق به برقراری روابط مک کروسکی (Willingness To Communicate Questionnaire)، هیجانخواهی زاکرمن (Sensation Seeking Questionnaire)، حمایت اجتماعی زیمت (Perceived Social Support Questionnaire) و شادکامی آرگیل (Oxford Happiness Questionnaire) به عنوان ابزار پژوهشی استفاده شد.
نتایج نشان داد از میان مؤلفههای هیجان خواهی، مؤلفههای ماجراجویی (001/0P کلیدواژهها: اشتیاق به برقراری روابط، حمایت اجتماعی، دختران نوجوان، شادکامی، هیجانخواهی Prediction of the desire to establish relationships in teenage girls based on excitement, social support and happiness Nafiseh Pourazizi, M.
Ph. D Assistant Professor of Psychology, Islamic Azad University, Qom Branch, Iran Abstract The aim of this research was to predict of the desire to establish relationships among adolescents based on emotion seeking, social support, and happiness in high school female students.
یکی از متغیرهایی که میتواند اشتیاق به برقراری روابط را پیشبینی نماید حمایت اجتماعی (Social support) است.
در پژوهش دیگری محققان نشان دادند که حمایت اجتماعی موجب افزایش انعطافپذیری شده و این افراد برای حل مسائل و مشکلات خود بهتر و خلاقانهتر عمل می کنند؛ همچنین اشتیاق بیشتری برای برقراری روابط مناسب از خود نشان میدهند (Yang & Bradford, 2015).
شاخصهای تحلیل رگرسیون چند متغیره {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث و نتیجهگیری این پژوهش با هدف پیشبینی اشتیاق به برقراری روابط در نوجوانان بر اساس هیجانخواهی، حمایت اجتماعی و شادکامی در دانشآموزان دختر متوسطه دوم صورت پذیرفت.
نتایج پژوهش حاضر در راستای تحقیقات انجام شده قبلی در این زمینه است و به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که هیجانخواهی، حمایت اجتماعی و شادکامی پیشبینی کننده اشتیاق به برقراری روابط در نوجوانان است.