Abstract:
این پژوهش با هدف طراحی و ساخت اولیه یک آزمون عملکرد شناختی برای سنجش اثر بازداری در حافظه کاری و سنجش نقش سن در دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع ساخت و اعتباریابی آزمون است. جامعه آماری پژوهش همه دانشجویان رشته های علوم انسانی و ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بودند که از میان آنها 100 نفر به روش نمونه گیری خوشه ایانتخاب شدند. ابزارهای سنجش، آزمون عملکرد شناختی مغز محقق ساخته و آزمون نگهداری توجه شنیداری (PASAT، سامپسون، 1956) بود. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی (مولفه های اصلی و چرخش واریماکس) و آزمون t گروه های مستقل تحلیل گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، شش عامل به نام های دقت شناسایی هدف، خطای موضعی (مکانی)، خطای راست دو ثانیه، خطای راست سه ثانیه، خطای چپ سه ثانیه و خطای چپ دو ثانیه را به دست داد. همچنین نتایج آزمون t گروه های مستقل نشان داد که فقط در دقت شناسایی هدف (5/0 P≤) بین دانشجویان از نظر سن تفاوت معناداری وجود دارد (05/0 P<).
The aim of this research was to construct and validate a new cognitive brain function assessment test with an emphasize on the age of student. The research type was test construction and validation. the population in this study was all human sciences and math students studying in undergraduate and postgraduate levels of Shahid Rajaee Teachers Training University in 2011-2012. The sample consisted of 100 university student whose ages ranged between 20 to 36 (50 male and 50 female). Which were selected by cluster sampling. The research tools were the researcher made Cognitive Brain Function Assessment. Test and the PASAT (Sampson, 1956). To achieve the factor structure model validity, varimax rotation and t- test for independent groups were applied. Results showed high correlation between variables and also six factors as the clusters were identified: 1) Target identification accuracy, 2) Location error, 3) Two seconds right error, 4) Three seconds right error, 5) Three seconds left error and 6) Two seconds left error. Also, the results of t-test for independent groups showed that merely in the target identification accuracy, the differences between meaningful differences concerning age exist among the university students(p<0.05).