Abstract:
رفتار مشارکت کاربران هنگام استفاده از فضای مجازی تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. محققان طی سالهای اخیر رفتار کاربران را بررسی و ضمن شناسایی عوامل مؤثر بر آن، مدل های مختلفی را برای تبیین نحوه مشارکت آنان پیشنهاد نمودهاند. هدف این مقاله، شناسایی تأثیر نگرش بر رفتار کاربران فضای مجازی بود. منظور از رفتار مشارکتی کاربران، استفاده از امکانات فراهم شده در فضای مجازی شامل برقراری ارتباط، تبادل نظر، اشتراکگذاری متن و تصویر و در مجموع، تعامل با سایر افراد حاضر در فضای مجازی است. این پژوهش از نظر روششناسی در گروه پژوهشهای ترکیبی بوده و در ابتدا از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای قیاسی برای طراحی مدل بهره گرفته و از رویکرد کمی و روش مدل معادلات ساختاری برای آزمون و اعتبارسنجی مدل استفاده نموده است. محتوای پژوهش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان گردآوری شده است. یافتههای پژوهش نشانگر اثرپذیری رفتار مشارکتی کاربران از متغیر نگرش بصورت مستقیم و هم بصورت غیر مستقیم و از مسیر متغیرهای میانجی تمایل و نیت میباشد. یافتهها بیانگر ارتباط مثبت و معنادار بین عوامل نگرش و تمایل و نیت است که در پژوهشهای پیشین تبیین شده بود.
User participation behavior when using cyberspace is influenced by several factors. In recent years, researchers have studied the behavior of users and while identifying the factors affecting it, have proposed various models to explain how they participate. The purpose of this article is to identify the impact of attitude on the behavior of cyberspace users. Participatory behavior of users means using the facilities provided in cyberspace, including communicating, exchanging ideas, sharing text and images, and in general, interacting with other people present in cyberspace. This research is methodologically in the combined research group and initially, the qualitative approach and deductive content analysis method were used to design the model, and the quantitative approach and structural equation modeling method were used to test and validate the model. The content of the research was collected using a semi-structured interview technique with experts. Findings indicate the effectiveness of users' participatory behavior from the variable of attitude directly and indirectly and through the mediating variables of desire and intention directly. Findings indicate a positive and significant relationship between the factors of attitude and desire and intention, which was explained in previous research.
Machine summary:
نظریه یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری که بعنوان مدل اصلی برای تحلیل رفتار کاربران فضای مجازی در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است ، یکی از آخرین مدل های ارائه شده در این حوزه بوده و توسط ونکاتش و همکاران (٢٠٠٣)٣ با توسعه مدل پذیرش فناوری ارائه گردید.
در این مدل سن ، جنسیت ، تجربه و اختیاری بودن به عنوان عوامل تعدیل گر در شناسایی روابط و درک بهتر پیچیدگی های رفتار کاربران در پذیرش و استفاده از تکنولوژی جدید در نظر گرفته شده و درنهایت این تمایل رفتاری است که به طور معنادار و بدون هیچ گونه عامل تعدیل کننده ای ، رفتار کاربران را تحت تأثیر قرار می دهد.
ارزش های فردی از تئوری استفاده و رضایتمندی استفاده شد تا مشخص شود کدامیک از ارزش های فردی بر نگرش کاربران برای مشارکت در فضای مجازی تأثیرگذار است ؟ این نظریه پنج ارزش کلیدی ذیل را برای استفاده از رسانه ها پیشنهاد مینماید، در مطالعات تطبیقی بعنوان مولفه هایی که در پژوهش های قبلی تأیید شده بود مورد شناسایی قرار گرفت که در ادامه توضیح کوتاهی بابت هر یک از این مؤلفه ها ارائه میگردد: - ارزش هدفمندی؛ در فضای مجازی از به اشتراک گذاشتن اخبار گرفته تا دریافت اطلاعات و آگاهی از چیزی که دیگران دربارة آن فکر میکنند از جمله موضوعاتی هستند که برای کاربران اهمیت دارد (٢٠١٢ Hars and Ou(.
Social Psychology Quarterly :Contribution behavior in virtual communities .