Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در دانش آموزان می باشد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و روش گردآوری داده ها توصیفی است. جامعه مورد بررسی دانش آموزان کلاس چهارم1 دبستان آیت الله ارباب ناحیه 3 استان اصفهان می باشد که تعداد آن ها 36 نفر بوده، در اجرای این پژوهش، نمونه گیری به عمل نیامده وجامعه حاضر به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. ابزارهای مورد استفاده در این اقدام پژوهی، فهرست ثبت مشاهدات، مصاحبه وپرسش نامه محقق ساخته می باشد. در راستای تحلیل داده های این پژوهش از آمار توصیفی استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل داده های بدست آمده حاکی از آن است که سطح مطالعه و کتابخوانی دانش آموزان بسیار کم می باشد. پس از مطالعه کتب، اقدام پژوهی های مرتبط، مقالات معتبر واستفاده از راهکارهای پیشنهادی همکاران، والدین و مدرسین طرح خوانا، اقدامات لازم تدوین، برنامه ریزی وراه حل های اساسی نظیر؛ (تشکیل کتابخانه کلاسی، دعوت از قصه گو، داستان گویی، معرفی کتاب، نمایش، پاورپوینت، بازدید مجازی از کتابخانه، و...) جهت رفع مشکل اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل داده های بدست آمده از شواهد نوع دوم (جلسه مجازی با والدین و همکاران، خودارزیابی دانش آموزان، فهرست ثبت مشاهدات) حاکی از آن است که؛ علاقه دانش آموزان به مطالعه و کتابخوانی بیشترشده به طوری که زمان بیشتری از اوقات فراغت خود را به مطالعه می پردازند. به عبارت دیگر؛ پیامدهای حاصل از اجرای راهکارهای پیشنهادی در این پژوهش مثبت ارزیابی شده و موجب تقویت فرهنگ مطالعه در دانش آموزان می گردد.
Machine summary:
راهبرد های مطالعه و یادگیری شامل نگرش، انگیزش، کنترل زمان، اضطراب، تمرکز، راهنمای مطالعه، راهبردهای آزمون، خود آزمایی و انتخاب ایده اصلی است که اگر توسط معلمان در مدارس اجرا شود؛ می تواند در افزایش انگیزه و میزان مطالعه غیر درسی در دانش آموزان مؤثر باشد(صاحب الزمانی وزیرک، ۱۳۹۰).
)به تصویرصفحه رجوع شود) نمودار استخوان ماهی طبق شواهد اولیه و تجزیه تحلیل آن ها در نمودار بالا، چهار عامل فوق می توانند، میزان مطالعه روزانه دانش آموز را تحت تأثیر قرار دهند که با توجه به نتایج و عواقب عدم مطالعه کافی در دانش آموزان، که موجب پرورش افرادی منفعل در جامعه می شود و با استفاده از توانایی تجربی خودم وبهره گیری از پژوهش های مرتبط در این زمینه، با استعانت از ذات پاک الهی می توانم بر عوامل اصلی گنجانده شده در نمودار: نوع نگرش خانواده و معلم تاثیر گذار باشم و با اجرای راهکارهای خلّاق، تغییر در نظام پادااش دهی مدرسه و شناساندن الگوی مناسب و روش های صحیح مطالعه، به دانش آموزان کلاسم، انگیزه لازم جهت تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را برای آن ها به ارمغان آورم.
از این رو، در آموزش مفاهیم بهتر است تا آن جا که امکان دارد مواد ومطالب آموزشی به صورت نمایشی ارائه گردد و بازدید از یک کتابخانه بزرگ و دیدن خیل کتب در زمینه های مختلف، باعث افزایش انگیزه دانش آموزان جهت عضویت در کتابخانه و تقویت فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در آن ها می شود لذا سعی کردم با هماهنگی و مساعدت مدیر، زمانی را جهت بازدید حضوری از یکی از کتابخانه های سطح شهر برنامه ریزی کنم ولی متآسفانه علی رغم تلاش های من و مدیر جهت بازدید حضوری از یکی از کتابخانه های کودک و نوجوان، با توجه به شرایط سطح شهر، مبنی بر وجود ویروس کرونا و رعایت پروتکل ها، هیچکدام از مسؤلین کتابخانه های شهر، مجوز حضور را صادر نکردند.