Abstract:
زمینه و هدف: سبک شناسی لایه ای بعنوان روشی نوین، حاصل نگاه بینارشته ای سبک شناسی سنتی، هرمنوتیک و زبانشناسی است. این روش در پی درک و تحلیل دقیق لایه های آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدئولوژیک متن است. این پژوهش با هدف شناخت واژه های پربسامد، کشف مولفه های سبکی اثر و تفسیر دلالتهای سبکی آنها انجام شده است. بدین منظور متن کامل مصنفات علاءالدوله سمنانی مورد بررسی قرار گرفته است
روش مطالعه: در این پژوهش با روش سبک شناسی لایه ای به بررسی لایۀ آوایی، واژگانی، نحوی، بلاغی و ایدئولوژیک مصنفات علاءالدوله سمنانی پرداخته شده است.
یافته ها: این پژوهش درپی این است که نشان دهد تاویلات علاءالدوله سمنانی از اقوال مشایخ، داستانها، حکایات و واقعات خود و دیگران به شیوۀ هرمنوتیک سنتی نزدیکتر است یا به روش هرمنوتیک جدید یا اینکه تاویلات او تلفیقی از این دو رویکرد است و به فهم بهتر آثار علاءالدوله سمنانی با توجه به نقد هرمنوتیکی آثار منثور فارسی وی، بویژه مصنفات فارسی او، یاری خواهد رساند.
نتیجه گیری: مهمترین مشخصۀ هرمنوتیک عارفانۀ علاءالدوله در سطح بلاغی و فکری، خود را نشان میدهد. او برای تفسیرها و تاویلات عارفانۀ خود زبان خطابی، استعلایی و جزمی را برگزیده است و از تمثیل برای القای معانی عرفانی بیشترین بهره را برده است که با هرمنوتیک سنتی و تکمعنایی منطبق است.
OBJECTIVES: Layered stylistics as a new method is the result of the interdisciplinary view of traditional stylistics, hermeneutics and linguistics. This method seeks to understand and analyze carefully the phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological layers of the text. This research has been done with the aim of recognizing high frequency words, discovering the stylistic components of the work and interpreting their stylistic implications. For this purpose, the full text of the works of Ala’ al_Dowleh Semnani has been studied.
METHODOLOGY: In this research, the phonetic, lexical, syntactic, rhetorical and ideological layer of Ala Al-Dowleh Semnani's Mosannafat has been studied with the method of layered stylistics.
FINDINGS: The findings of this research shows that an analysis will be made that Ala’ al_Dowleh Semnani’s interpretations of the sayings of elders, stories, anecdotes and events of himself and others are closer to the traditional hermeneutic method or to the new hermeneutic method or that his interpretations are a combination of these two approaches. hermeneutical criticism of Ala al-Dowlah's prose works helps to better understand the works of Ala al-Dawlah Semnani will help with regard to the hermeneutic critique of his works, especially his percian Mosannafat.
CONCLUSION: In this descriptive study, the most important characteristic of the mystical mysticism of Ala Al-Dawlah shows itself in its rhetorical and intellectual level. For his mystical interpretations, he has chosen the language of rhetoric, transcendence and dogma, and has made the most of allegory to induce mystical meanings that are consistent with traditional hermeneutics and singularity.
Machine summary:
سبک شناسي لايه اي و هرمنوتيک عارفانه در مصنفات علاءالدوله سمناني ناهيد نصير*، رضا سميع زاده ، سيد اسماعيل قافله باشي گروه زبان و ادبيات فارسي، دانشکده ادبيات و علوم انساني، دانشگاه بين المللي امام خميني (ره )، قزوين ، ايران .
دربارة علاءالدوله مقالات متعدد ديگري نيز وجود دارد که عمدتاً به بررسي ديدگاه هاي عرفاني يا زندگي و آثار او پرداخته اند؛ اما تا اکنون مقاله يا رساله اي در نقد و تحليل گرايشهاي هرمنوتيکي علاءالدولۀ سمناني نوشته نشده است ؛ بنابراين در اين پژوهش روشن خواهد شد که تأويلات علاءالدوله سمناني از اقوال مشايخ ، داستانها، حکايات و واقعات خود و ديگران به شيوة هرمنوتيک سنتي نزديکتر است يا به روش هرمنوتيک جديد يا اينکه تأويلات او تلفيقي از اين دو رويکرد است و به فهم بهتر آثار علاءالدوله سمناني با توجه به نقد هرمنوتيکي آثار منثور فارسي وي، بويژه مصنفات فارسي او ياري خواهد رساند.
بنابراين از ميان روشهاي گوناگون پژوهش سبکي، سبک شناسي لايه اي را در نقد هرمنوتيکيِ بخشي از مصنفات فارسي علاءالدوله سمناني برگزيديم ؛ به اين دليل که توجه به سطوح گوناگون زباني، ميتواند در تبيين گرايشهاي هرمنوتيکي کارآمد باشد.
نتيجه گيري پژوهش حاضر که به شيوة توصيفي ـ تحليلي تدوين شده ، گرايشهاي هرمنوتيکي را در مصنفات فارسي علاءالدوله سمناني مورد بررسي قرار داده است تا نشان دهد اين عارف انديشمند از چه روشهاي زباني، بياني و فکري براي تبيين هرمنوتيک صوفيانۀ خود بهره گرفته است .