Abstract:
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت حافظه فعال در بهبود عملکرد تحصیلی، مهارتهای شناختی و فراشناختی، و خلاقیت دانشآموزان، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان دختر با عملکرد ضعیف در حافظه فعال انجام شد. روش: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش وگواه بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان دختر 12-10 ساله پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 بود. نمونه مورد مطالعه شامل 40 دانشآموز دارای عملکرد ضعیف حافظه فعال از جامعه آماری مذکور بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به تصادف در دو گروه آزمایش وگواه (20 دانشآموز در هر گروه) جایدهی شدند. برای جمع آوری دادهها در این مطالعه از دو آزمون فراشناخت کودکان باکو (2009) و خلاقیت هیجانی آوریل (1999) استفاده شد. در مرحله پیش آزمون هر دو گروه با استفاده از ابزارهای ذکر شده مورد ارزیابی قرار گرفتند و سپس آموزش حافظه فعال به مدت سه ماه، طی 20 جلسه 90 دقیقه ای برای گروه آزمایش اجرا شد و افراد گروه گواه، مداخله ای را دریافت نکردند. دادههای جمع آوری شده با تحلیل کواریانس توسط نرمافزار SPSS20 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که آموزش بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به طور معناداری باعث بهبود عملکرد فراشناخت (0/01> P، 18/89= F) و خلاقیت هیجانی دانش آموزان شد (0/01> P، 23/09= F). نتیجه گیری: بر اساس نتایج این مطالعه به نظر میرسد بسته شناختی- هیجانی- اجتماعی حافظه فعال به دلیل برخورداری از تکالیف چندجانبه، متنوع، متعدد، و متناسب با تواناییهای دانش آموزان بر بهبود فراشناخت و خلاقیت هیجانی دانش آموزان دارای عملکرد ضعیف در حافظه فعال، موثر است.
Background and Purpose: Considering the significance of working memory in academic performance, cognitive and metacognitive skills and creativity of students, this study was done to investigate the effectiveness of cognitive-emotional-social working memory training package on the improvement of metacognition and emotional creativity in female students with poor working memory.
Method: This study was a quasi-experimental research with control group pretest-posttest design. The study population included all the 10 to 12 year old female students at the 5th grade of the primary school in Tehran city in the academic year 2015-2016. Among this population, a sample consisted of 40 students with poor working memory was selected by multi-stage (cluster) random sampling and then randomly assigned to the experimental or control group (20 students per group). Metacognition Questionnaire for Children (Bacow, 2009) and Emotional Creativity Inventory (Averill, 1999) were used to collect the data. Both groups were assessed by the mentioned tools at the pretest phase. Then, the experimental group received twenty 90-min sessions of cognitive-emotional-social working memory training for three month, while the control group received no training. Data were analyzed by Analysis of Covariance using SPSS 20.
Findings: Data analysis showed that cognitive-emotional-social working memory training improved significantly metacognitive performance (F=89.18, P
Conclusion: Based on the results of this study, it seems that the cognitive-emotional-social package of working memory due to having multidimentional and diverse tasks, is effective on the improvement of metacognition and emotional creativity in female students with poor working memory performance.