Abstract:
با توجه به تغییر و تحولات عصر حاضر و توجه بیش از پیش مدیران به مسائلی چون تعالی سازمانی، بهبود مستمر، افزایش سطح بهره وری و رشد و توسعه اقتصادی اجرای صحیح سیستم نظام پیشنهادها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زیرا نظام پیشنهادها فضا و ابزار مناسبی جهت بهره گرفتن از قوه اندیشه و تجربه کارکنان و افزایش دامنه تعلقشان به سازمان است.
در حال حاضر سیستم نظام پیشنهادها با توجه به صدور بخش نامه های دولتی، در اکثر سازمان های دولتی کشور اجرا می شود. اما آیا تنها استقرار این سیستم در سازمان ها و یدک کشیدن نام نظام پیشنهادها کافی است؟ آیا نحوه و چگونگی اجرای این سیستم در سازمان های دولتی کشور صحیح و اصولی است؟
هدف مقاله حاضر ارائه الگویی نظام مند و کارآمد جهت آسیب شناسی نظام پیشنهادها بر اساس شرایط و فرهنگ حاکم بر سازمان های ایرانی از طریق مطالعه موردی یکی از بانک های بزرگ کشور می باشد.
شناسایی آسیب ها بر اساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای، مصاحبه با کارکنان سطوح مختلف بانک، تحلیل پاسخ های پرسشنامه توزیع شده و نتایج ارزیابی صورت گرفته بر اساس مدل ملی نظام پیشنهادها که باتوجه به شرایط بانک بومی شده بود، انجام گردید. بسیاری از آسیب های مطروحه، جنبه عمومی داشته و قابلیت تعمیم در بین دستگاه های اجرائی و به خصوص بانک های کشور را برخوردار هستند. لذا مقاله حاضر با ارائه آسیب های طبقه بندی شده و راهکارهای اجرائی و موثر، برای بسیاری از سازمان های کشور کاربردی می باشد.
با توجه به تغییر و تحولات عصر حاضر و توجه بیش از پیش مدیران به مسائلی چون تعالی سازمانی، بهبود مستمر، افزایش سطح بهره وری و رشد و توسعه اقتصادی اجرای صحیح سیستم نظام پیشنهادها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. زیرا نظام پیشنهادها فضا و ابزار مناسبی جهت بهره گرفتن از قوه اندیشه و تجربه کارکنان و افزایش دامنه تعلقشان به سازمان است.
در حال حاضر سیستم نظام پیشنهادها با توجه به صدور بخش نامه های دولتی، در اکثر سازمان های دولتی کشور اجرا می شود. اما آیا تنها استقرار این سیستم در سازمان ها و یدک کشیدن نام نظام پیشنهادها کافی است؟ آیا نحوه و چگونگی اجرای این سیستم در سازمان های دولتی کشور صحیح و اصولی است؟
هدف مقاله حاضر ارائه الگویی نظام مند و کارآمد جهت آسیب شناسی نظام پیشنهادها بر اساس شرایط و فرهنگ حاکم بر سازمان های ایرانی از طریق مطالعه موردی یکی از بانک های بزرگ کشور می باشد.
شناسایی آسیب ها بر اساس مطالعات میدانی و کتابخانه ای، مصاحبه با کارکنان سطوح مختلف بانک، تحلیل پاسخ های پرسشنامه توزیع شده و نتایج ارزیابی صورت گرفته بر اساس مدل ملی نظام پیشنهادها که باتوجه به شرایط بانک بومی شده بود، انجام گردید. بسیاری از آسیب های مطروحه، جنبه عمومی داشته و قابلیت تعمیم در بین دستگاه های اجرائی و به خصوص بانک های کشور را برخوردار هستند. لذا مقاله حاضر با ارائه آسیب های طبقه بندی شده و راهکارهای اجرائی و موثر، برای بسیاری از سازمان های کشور کاربردی می باشد.
Due to the changes of current century and attention of managers to issues such as, Organizational Excellence, Continuous improvement, Improving the productivity and Economic growth and development, Implementation of suggestion system have been considered. Because suggestion system helps the staff to use their power of thought and raise the Organization belonging.
right now suggestion system rans In most government agencies of the country. But the way of implement of suggestion system in government organization is correct?
The main objective of our paper is present a systematic pattern for pathology of Suggestion system Based on the conditions and culture of Iranian organizations. A case study of this paper is One of the country's banks.
Identification of damages is done based on field studies and library, interviews with staff and Questionnaires distributed and The results were evaluated based on a national model system.
This paper whit presenting classified damages and Effective solutions is applied For many organizations.
Machine summary:
ارائه الگویی نظام مند برای آسیب شناسی نظام پیشنهادها در سازمان های کشورمورد مطالعه : یکی از بانک های کشور سید محمدعلی خاتمی فیروزآبادی ١ ، پریسا عمرانی ، فرشاد سلیمانی ٣ 2 تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٠٢/١٩ تاریخ پذیرش :١٣٩٥/٠٧/٠٧ چکیده با توجه به تغییر و تحولات عصر حاضر و توجه بیش از پـیش مـدیران بـه مسـائلی چون تعالی سازمانی، بهبود مستمر، افزایش سطح بهره وری و رشد و توسعه اقتصـادی اجرای صحیح سیستم نظام پیشنهادها بسیار مورد توجه قـرار گرفتـه اسـت .
com ٥٤ فصلنامه مهندسی تصمیم ، سال اول ، شماره چهارم ، پاییز ٩٤ هدف مقاله حاضر ارائه الگـویی نظـام منـد و کارآمـد جهـت آسـیب شناسـی نظـام پیشنهادها بر اساس شرایط و فرهنگ حـاکم بـر سـازمان هـای ایرانـی از طریـق مطالعـه موردی یکی از بانک های بزرگ کشور می باشد.
٥٦ فصلنامه مهندسی تصمیم ، سال اول ، شماره چهارم ، پاییز ٩٤ در این مقاله ما برآن شدیم ابتدا به وضعیت عمومی سازمان بپردازیم و در ادامـه بـه بررسی وضعیت نظام پیشنهادهای بانک براساس مـدل ملـی نظـام پیشـنهادها در ٥ بعـد رهبری، آموزش و فرهنگسازی، فرآینـد، سـازماندهی و سیسـتم هـای اطلاعـاتی، نظـام انگیزش و نتایج بپردازیم که در هر بعد نقاط قوت ذکر میگردد و سـپس آسـیب هـا بـر اساس نتایج مدل ارزیابی، مصاحبه ها و پرسشنامه شناخت سازمان مشخص می شـود.