Abstract:
جدول زمانبندی دروس دورههای دانشگاهی یک مسئلهی بزرگ تخصیص منابع است، که در آنهم زمان و هممکان برای هر جلسهی کلاس تعیین میشوند.که اکثر ادبیاتهای علمی راهحل کاملا اکتشافی را مطرح میکنند. برخی از روشها در مورد برنامهریزی زمانبندی کلاسها مطرحشدهاند اما این روشها تنها برای دانشگاههای کوچک یا یک بخش و گروه در دانشگاه بزرگتر مطرحشدهاند، برای دانشگاههای بزرگ باید تجزیهای بین بخشهای آن صورت بگیرد و به بخشهای کوچکتر تقسیم شود سپس آن را حل کنند که هم هزینهبر و همزمان بر است و برای دانشگاههای بزرگ مناسب نیست. در این پژوهش به زمانبندی امتحانات با در نظر گرفتن اطلاعات( کلاسها و امتحانات و ظرفیت کلاسها و تعداد شرکتکنندگان امتحانات و ویژگیهای خاص کلاسها و امتحانات) به بررسی زمانبندی امتحانات در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین پرداخته شد. این پژوهش کاربردی و ازنظر روش کمی-ریاضی است و برای همه دانشگاهها و موسسات کوچک و بزرگ برای یافتن جواب بهینه برای تخصیص امتحانات و دروس به کلاسها بهصورت مستقیم و بدون نیاز به تجزیه بخشها قابلاستفاده است. همچنین این روش برای مسائل بزرگ منعطف است و در صرف زمان و هزینه صرفهجویی میشود. برای این منظور ابتدا مسئله با استفاده از الگوی برنامهریزی عدد صحیح[1] تعریف شد و سپس با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک[2] حل میشود. خروجی محاسبات عدد دودویی بود که تعلق امتحان به کلاس را تعریف میکرد بهطوریکه هزینه تخصیص نادرست به صفر نزدیک شد.
In this paper we present an integer programming method for solving the Classroom Assignment Problem in University CourseTime tabling.We introduce a novel formulation of the problem which generalizes existing models and maintain stractability even for large instances. The model isvalidated through computation a lresults base do nourexperiencesat the University of Auckland,and on instances from the 2007 International Timetabling Competition.We also expand uponexistingresultsin to the computational difficulty of roomassignment problems
Machine summary:
روش برنامه ریزی عدد صحیح در مساله تخصیص کلاس درس در دانشگاه با مقیاس بزرگ غلام حسن شیردل ١ ، مصطفی محمدی 2 تاریخ دریافت : ١٣٩٥/٠٦/١٥ تاریخ پذیرش :١٣٩٥/١٠/٢٨ چکیده جدول زمان بندی دروس دوره های دانشگاهی یک مسئله ی بـزرگ تخصـیص منـابع است ، که در آن هم زمان و هم مکان برای هـر جلسـه ی کـلاس تعیـین مـیشـوند.
برخـی از روش هـا در مـورد برنامه ریزی زمان بندی کلاس ها مطرح شده اند اما این روش هـا تنهـا بـرای دانشـگاه هـای کوچک یا یک بخش و گروه در دانشگاه بزرگ تر مطـرح شـده انـد، بـرای دانشـگاه هـای بزرگ باید تجزیه ای بین بخش های آن صورت بگیرد و به بخش های کوچک تـر تقسـیم شود سپس آن را حل کنند که هم هزینه بر و هم زمان بر است و برای دانشگاه های بزرگ مناسب نیست .
com@miladm٨٨٧٤ ٨٢ فصلنامه مهندسی تصمیم ، سال اول ، شماره چهارم ، پاییز ٩٤ کاربردی و ازنظر روش کمی-ریاضی است و برای همه دانشگاه ها و مؤسسات کوچـک و بزرگ برای یافتن جـواب بهینـه بـرای تخصـیص امتحانـات و دروس بـه کـلاس هـا به صورت مستقیم و بدون نیاز به تجزیه بخش ها قابل استفاده است .
پـژوهش حاضـر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش کمی-ریاضی است برای این منظور ابتدا مسـئله بـا استفاده از الگوی برنامه ریزی عدد صحیح تعریف شده سپس مسئله تخصیص با اسـتفاده از الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک حل میشود.