Abstract:
حقیقت علویه اصطلاحی است عرفانی که گرچه برگرفته از آثار ابنعربی و شارحینش است اما در عرفان شیعی جایگاه جدیتری یافتهاست. از بین عارفان شیعه ، امام خمینی (ره) باپردازش این آموزه عرفانی، بحث از آن را از حاشیه به متن مباحث عرفانی وارد نمودهاست. هدف از این پژوهش بهتصویرکشیدن جایگاه حقیقت علویه در عرفان نظری در آثار و مکتوبات عرفانی امام خمینی است. دستاوردهای این بررسی در چند محور زیر بیانشدهاست: 1. منشأروایی اصطلاح حقیقت علویه، 2. عینیت حقیقت محمدیه و علویه 3. حقیقت محمدیه و علویه تنها مجرای عنایت و محبت حق به خلق، 4. جایگاه حقیقت علویه در عالم امر، 5. جایگاه حقیقت علویه در تکوین و تشریع، 6. سریان حقیقت محمدیه وعلویه در مراتب هستی، 7. انطواء شهادت به علی (ع) در شهادت به نبی و اله، 8. حقیقت علویه، حقیقتی بی نهایت، 9. حقیقت علویه،به عنوان قلب عالم، 10.علی (ع)، باطن قرآن.
Alawite truth (Haghighat-e Alawieh) is a mystical term which has been already taken from Ibn Arabi’s works and his commentators, but has taken a more serious place in Shiite mysticism. Have done. The purpose of this study is to illustrate the place of Alawite truth in the discussions of theoretical mysticism in Imam Khomeini's thought. The results of this study are as follows: 1. The origin of the term Alawite truth, 2. The objectivity of Haghighat-e Mohammadieh and Alawieh, 3. Haghighat-e Mohammadieh in Mysticism, 4. Haghighat-e Mohammadieh and Alawiyah is the only channel of care and love for the people, 5. Alawite truth is from the world of matter, 6. The place of Alawite truth in the creation and legislation, 7. Srian Haghighat Mohammadiyeh and Alavi in the levels of existence, 8. The Antioch of Martyrdom to Ali PBUH in Martyrdom to the Prophet and God, 9. The truth of Alawite is infinite, 10. Alawite truth is the heart of the whole world, 11. The necessity of obeying Imam Ali, 12. Ali, peace be upon him, inside the Qur'an, 13. The relationship between Alawite and Mahdist provinces, 14. Ahl al-Bayt, people of Alawite truth Haghighat-e Alawieh