Abstract:
هراس از مواجهه غیرخود که با عنوان خجالت یا کم رویی خوانده میشود، یک عاطفۀ اجتماعی است. این حالت از
احساس خودکم بینی سرچشمه میگیرد و در برخی موارد آنقدر شدت می یابد که تمامی شخصیت فرد را تحت تاثیر
قرار می دهد، به طوری که چنین فردی از حضور در اجتماع یا جمع افراد دچار ناراحتیهای گوناگون می شود که
در وضعیت جسمانی او نیز اثر می گذارد. نمود کلامی این اختلال، هراس از سخن گفتن در برابر جمع است که موجب
عدم مشارکت دانش آموز در فعالیت های کلاسی و مخصوصا هراس او از مشارکت در خوانش درس و پاسخ دادن به
پرسش های کلاسی میشود. دانش آموز کم رو هشیارانه از مواجهه با افراد یا چیزهای مشخص یا انجام کاری همراه آنان
بیزار است. او از ابراز وجود بیزار است و به طور محسوس ترسوست. دانش آموز منزوی نیاز دارد تا احساس کند عضو
باارزش یک یا چند گروه است. او هر وقت که در فعالیتهای زندگی واقعی ارضا شود، نیازی به عقب نشینی به میدان
رویاهای خویش برای ارضای خواسته های اساسیاش نخواهد داشت. معلم آگاه باید توجه داشته باشد که دانش آموز
کمرو و منزی نیز دارای تواناییها و شایستگیهای ویژه ای است که با راهنمایی و تشویق می توان آنها را در یک فعالیت
گروهی به کار گرفت. در این مقاله ضمن توصیف کم رویی و هراس از سخن گفتن در جمع، به ریشه یابی آن و روش
رفع آن به روش تحلیلی پرداخته میشود و هدف، تبیین تاثیر رفع هراس از سخن گفتن بر فعالیت های درسی
دانش آموزان است.
Machine summary:
اين نوع ترس دانش آموزان از صحبت کردن در جمع يکي از معمول ترين ترس هاي دانش آموزان و حتي بزرگسالان به شمار مي رود که معمولا از دبستان شروع ميشود، بدين صورت که چند بار تپق زدن هنگام خواندن متن درس با صداي بلند، آغازگر اضطراب است .
ساراسون ( ١٩٦٠ ) و SQ چمک و باس (١٩٨٣) بود داده ها با استفاده از روش هاي آمار توصمفي (ميانگين و انحراف استاندارد) و آمار استنباطي ( تحليل کوواريانس چندمتغيرة) تحليل شدند نتايج پژوهش نشان داد که آموزش مداخله درمان شناختي-رفتاري باعث کاهش اضطراب امتحان و کمرويي در 100 دانش آموزان شد بنابراين ، توجه به اهميت مداخله شناختي- رفتاري در کاهش اضطراب امتحان و کمرويي در دانش آموزان يکي از ضرورت هاي پژوهش محسوب مي شود و برگزاري دوره هايي در اين زمينه توصيه مي شود ٣-١- ضرورت و اهميت تحقيق با توجه به نقش بسيار منفي کم رويي و جمع هراسي به ويژه در حوزة کلامي و با توجه به اينکه کلام و زبان مهم ترين ابزار ارتباط بشر با خود و ديگران است و اختلال در زبان ه سبب اجتماع هراسي، موجب اختلال در آموزش دانش آموزان ميشود، لذا بررسي هراس از سخن گفتن در برابر جمع و راه هاي رفع آن ميتواند در بهبود وضعيت تحصيلي دانش آموزان و بهبود رشد شخصيت آنان نه تنها در دانش آموزي بلکه در بزرگسالي نيز موثر و مفيد باشد.
٤-٢- برخي روش هاي رفع هراس از سخن گفتن ١-٤-٢- علت ترس را تشخيص دهيد بکوشيد علت ترس دانش آموز را از صحبت کردن در جمع ، دريابيد.