Abstract:
یکی از ارکان مهم آموزش و تدریس، ایجاد فضایی سالم و مناسب برای یادگیری و آموختن است. ذهن، روان و رفتار کودکان و نوجوانان نسبت به سال های گذشته دچار تحولات و دگرگونیهای بیشماری شده است. دانش آموزان، آموزگارانی را ترجیح می دهند که به شخصیت آنها احترام گذارند، به جای تنبیه آنها را تشویق و حمایت کنند، خوب درس بدهند، انگیزه تلاش و پیشرفت را در آنها زنده نگه دارند، ارزشها و آرمان هایشان را نادیده نگیرند و آنها را در یافتن اهداف صحیح زندگی یاری کنند. رابطه معلم – دانش آموز رابطه یی ظریف و شکننده است، تا حدی که شکیبایی و بردباری بیشتر آموزگاران و معلمان را می طلبد.
گاهی وضعیتی بر کلاس حاکم می شود که احتیاج به مهارت، تسلط و مدیریت آموزگار بر رفتارها و واکنش های هیجانی - احساسی دانش آموزان دارد. بدخلقی های روزانه، اختلافها و تعارض های بین بچهها، بحران های لحظه یی کلاس و... نیازمند توان بالای تصمیم گیری آموزگار است. تحقیقات نشان می دهد ارتباط مستقیمی بین اعتماد به نفس آموزگار برای ایجاد رابطه یی فعال و پویا با دانش آموزان و پیشرفت تحصیلی کلاس وجود دارد. آموزگارانی که میدانند چه هدفی را دنبال میکنند و با چه شیوه ایی قصد دارند برنامه های آموزشی خود را دنبال کنند، با آمادگی بیشتری درس و کلاس خود را اداره میکنند. [١]
Machine summary:
تاثيرگذاري نقش مدرسه بر ابعاد تربيتي و شخصيتي دانش آموزان رضا عصمتي فر ليسانس مهندسي فناوري معماري _طراحي ونوسازي بافت هاي فرسوده دانشگاه علمي کاربردي خراسان رضوي واحد تربت حيدريه چکيده يکي از ارکان مهم آموزش و تدريس ، ايجاد فضايي سالم و مناسب براي يادگيري و آموختن است .
تحقيقات نشان مي دهد ارتباط مستقيمي بين اعتماد به نفس آموزگار براي ايجاد رابطه يي فعال و پويا با دانش آموزان و پيشرفت تحصيلي کلاس وجود دارد.
معلمان ميتوانند جداي از کتاب هاي درسي دانش آموزان را با کتاب هاي مفيد در زمينه اخلاق آشنا نمايند؛ دقت نماييد کتاب هايي که به کودکان معرفي مينماييد با سن آنها در تناسب باشد و در قالب داستان ها و حکايات مفيد اصول اخلاقي را به آنها آموزش داده شود.
براي اينکه معلمان و متوليان آموزشي بتوانند تاثير مثبت و چشمگيري در تربيت دانش آموز داشته باشند توصيه ميشود که با اصول روانشناسي و تربيتي آشنايي پيدا کنند.
انتقادهاي آموزگار انتقادها، بهانه جوييها و حرف هاي نيش دار آموزگاران تنها حس تنفر و انزجار را در دانش آموزان ايجاد ميکند و موجب کاهش پيشرفت و ضعف عملکرد و راندمان کلاس ميشود.
درحالي که از اين گروه از معلمان بايد پرسيد؛ «آيا واقعا خواستار رابطه ايي رعب انگيز بين خود و دانش آموزان هستند و آيا تنها با ترساندن بچه ها مي توانند آنها را به درس خواندن تشويق کنند؟» دانش آموزان زماني که آموزگارشان عصباني است ، به رفتار او و آنچه او ميگويد، خوب توجه دارند.