Abstract:
تحقیق حاضر به بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه صنعت گردشگری میپردازد. روش تحقیق از نوع کاربردی و ازلحاظ رویکرد، اکتشافی از نوع کیفی /کمی که در این مقاله به بررسی بخش کیفی می پردازیم . جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان و خبرگان صنعت گردشگری است که با بازاریابی دیجیتال آشنایی کامل بوده که به روش گلوله برفی هدفمند تعداد 12 نفر بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. در این تحقیق برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا مبتنی کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، بر اساس نظریه داده بنیاد استفاده شد. نتایج نشان داد، نتایج تحقیق حاضر نشان داد، عناصر بازاریابی دیجیتال از طریق 5 مؤلفه ویژگیهای فنی ابزار دیجیتال، مزیت نسبی، هزینه برای مشتریان، مدیریت اقلام و فرایندها، ترویج، کیفیت خدمات و کیفیت اطلاعات، موجب قصد گردشگری یا به عبارتی یادگیری گردشگران، درگیری گردشگران، قصد سفر و مراجعه مجدد میگردد؛ همچنین، قصد گردشگری موجب توانمندسازی منابع انسانی و توانمندسازی محیطی هتلهای جزیره کیش میگردد. این در حالی است که، عوامل محیطی از قبیل عوامل سیاسی - امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاستهای گردشگری بهعنوان شرایط مداخلهگر و زیرساختها از قبیل حملونقل، خدمات اقامتی و بهداشتی، غذا و رستورانها و سیستمهای اطلاعاتی و ارتباطی؛ بهعنوان عوامل زمینه بر توانمندسازی هتلهای جزیره کیش تأثیر گذاشته و درنهایت موجب توسعه گردشگری یا به عبارتی توسعه اقتصادی، توسعه فرهنگی - اجتماعی، توسعه سیاسی و توسعه زیستمحیطی میگردد. بنابراین میتوان اذعان داشت، توسعه گردشگری پروسه پیچیدهای بوده و بهشدت تحت ویژگیهای فنی ابزار دیجیتال، عوامل محیطی و زیرساخت است، قرار دارد.
Machine summary:
امروزه ، استفادة حداکثری از قابلیت های توسعه ی گردشگری به ویژه هتل ها، در اولویت بسیاری از مدیران و برنامه ریزان قرار گرفته است ؛ اما بهره گیری مناسب از این ظرفیت ها نیازمند مطالعه و بررسی دقیق بوده که مسئله ی اصلی تحقیق حاضر میباشد.
بر این اساس ، پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این سؤال است که : مدل بازاریابی دیجیتال برای هتل های جزیرة کیش جهت توسعه ی صنعت گردشگری به چه صورت خواهد بود؟ اولین مورد کووید ١٩ در دسامبر ٢٠١٩ در ووهان چین گزارش شده و به تدریج در سراسر دنیا همه گیر شد.
بنابراین ، انجام این پژوهش با هدف بررسی و ارائه ی مدل تأثیر بازاریابی دیجیتال برای هتل های جزیرة کیش جهت توسعه ی صنعت گردشگری، از اهمیت و ضرورت ویژه ای برخوردار است .
در فاز اول که به عنوان فاز گردآوری نام گذاری شده است ، با استفاده از رویکرد استقرائی و استفاده از صیغه ی کیفی از طریق تحلیل محتوا و اجرای تئوری داده بنیاد اقدام به شناسایی ابعاد و مؤلفه های مؤثر بر مدل بازاریابی دیجیتال برای هتل های جزیرة کیش جهت توسعه ی صنعت گردشگری شد.
مراحل انجام تحقیق ٣- روش پژوهش در این پژوهش به بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه ی صنعت گردشگری به ویژه هتل های جزیرة کیش پرداخته شده است .
بر این اساس ، در پژوهش حاضر به طور اختصاصی به بررسی چگونگی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه ی صنعت گردشگری به ویژه در هتل های جزیرة کیش پرداخته شد.