Abstract:
با توجه به اهمیت فزاینده دانشگاهها به عنوان یکی از مهمترین مراکز تحصیل علم و اخلاق در سطح جامعه و تاثیر مثبت گسترش تعاملات میان استاد و دانشجو در تمام حوزههای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یک کشور، هدف پژوهش حاضر، ارائه مدل تعامل استاد و دانشجو مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی کاربردی و به لحاظ هدف از نوع تحلیلی و از نظر فرآیند و روش جمع آوری و تحلیل دادهها جزو تحقیقات کیفی بود. جامعهی آماری تحقیق را استادان و دانشجویان دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی و هم چنین دانشکده مهندسی شیمی، نفت و گاز دانشگاه شیراز تشکیل میدادند. بنابراین روش نمونهگیری تحقیق، روش هدفمند و گلوله برفی با 14 نفر از افراد مذکور بود. نتایج حاصل از انجام مصاحبه و استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد، 6 مولفه را در طراحی مدل تعامل استاد و دانشجو نشان داد که شامل 1-عوامل علی تعامل استاد و دانشجو (شامل علل فرافردی بروز رفتارهای متعامل: عوامل ترغیب کننده؛ عوامل الزام آور و علل فردی بروز رفتارهای متعامل: عوامل نگرشی؛ عوامل شخصیتی) 2- شرایط زمینه ایی مدل (عوامل تسهیل کننده-عوامل محدودکننده) 3- ابعاد اصلی مدل (شامل شکل برقرای تعامل: تعاملات حضوری؛ تعاملات غیرحضوری و نوع رسمیت: رسمیت بالا؛ رسمیت پایین) 4- شرایط مداخله گر (ویژگیهای انسانی-ویژگیهای جامعه) 5- مکانیزمهای تعامل استاد و دانشجو (مکانیزمهای مربوط به استاد-مکانیزمهای مربوط به دانشجو) و در نهایت6- پیامدهای تعامل استاد و دانشجو (پیامدهای مربوط به استاد-پیامدهای مربوط به دانشجو-پیامدهای مربوط به دانشگاه) بود.
Introduction: By the importance of the universities as the most important center of knowledge, moral and education in the society and the positive effect of expanding the interaction between teacher and student in all Economical, Social and Cultural fields, the aim of the present study was to show the Student-Teacher Interaction Model according to the Grounded Theory. Methods: The research method was applied descriptive and it was qualitative in accordance with data collection and analysis. The statistical community is the instractors and students in Economics, Management and Social Science College and Chemistry, Oil and Gas Shiraz University. So the sample method is aimful and snowball consisted of 14 people.Results: Data analysis resulted Paradigm Model of Student-Teacher Interaction with 59 final codes in format of 20 concepts and 6 categories.Conclusion; The results of interview and grounded theory shows 6 factors: 1- causal conditions (Freddie behavior:encouraging, binding – individual causes:attitudedes and personality factors), 2- The context (Facilitator and limited factors), 3- The core phenomenon (The way to do interaction: inpresent, not inpresent – formalization up and down), 4- interveninig conditions (Human features, social features, organizational features), 5- Strategies of Teacher-Student Interaction, And finally 6- The consequences of Teacher-Student Interaction.
Machine summary:
از جمله مسائلي که توسعه آموزش عالي کشور و تحقق برنامه هاي مرتبط با آن را با چالش جدي رو به رو کرده است عبارتند از: نامطلوب بودن وضعيت ساختار اجتماعي – علمي و تعاملات درون دانشگاهي شامل ارتباط استاد، دانشجو، فضاي دانشگاهي و تعاملات علمي ، بحران کميت و کمبود اعضا هيات علمي و کادر آموزشي و تسلط آموزش بر پژوهش در دانشگاه ها، پايين بودن بهره وري علمي و ضعف در توليد دانش در مقايسه با بعضي از کشورهاي رقيب در منطقه و آسيا همانند: ترکيه ، هند، مالزي ، کره جنوبي ، سنگاپور و سهم ناچيز ايران در توليد علم جهاني (٢٠١٣ ,Mardani &Alvani ).
لذا محقق تصميم گرفت به بررسي وضعيت تعامل استادان با دانشجويان در دانشگاه شيراز (با در نظر گرفتن جامعه ي آماري دانشکده هاي مديريت و دانشکده فني و مهندسي ) پرداخته شود تا پس از شناسايي موانع و مشکلات موجود در اين رابطه ، مدلي جهت تعامل استاد و دانشجو مبتني بر نظريه داده بنياد ارائه گردد.
در بعد مکانيزم ها، کنش ها و فعاليت هاي اصلي که مي تواند در برقراري تعامل مناسب ميان استاد و دانشجو در دانشگاه شيراز راهگشا باشد مورد توجه قرار گرفت .
Teacher–student relationship at university: an important yet under-researched field, Oxford Review of Education, Taylor & Francis, 4; Vol 40, No 3, 370–388.
Seasonal Magazine in Research and Programming in Academic Education, Vol 18, No 1, 25-41.