Abstract:
گابرییِل سعید رِینولدز (Gabriel Said Reynolds) در مقاله «دوتاییهای قرآنی: تحقیقی مقدّماتی» به تجزیه و تحلیل عبارتهای تکرارشونده یا «دوتاییها» در قرآن پرداخته است. او بر مبنای ملاکی که تعیین میکند، ۲۹ دوتایی (یا سهتایی) در قرآن شناسایی میکند که تنها سه دوتایی مکی ـ مدنی است و بقیه همه مکی ـ مکی یا مدنی ـ مدنی هستند. او با توجه به بسیار اندک بودن دوتاییهای مکی ـ مدنی و با استفاده از تجربه پژوهشهای مشابه در اناجیل، نتیجه میگیرد که دوتاییهای بیستونهگانه به فرآیند تدوین نوشتاری قرآن اشاره میکنند و حاصل ویرایشهای انجامشده در متن قرآن پس از دوران پیامبرa و پیش از توافق بر متن رسمی قرآن، بر اساس یک منبعِ مکی و یک منبع مدنیِ مستقل هستند. این پژوهش که به روش کتابخانهای و اسنادی انجام شده است، به دنبال یافتن پاسخی مستدل و مستند برای رفع شبهه مذکور در خصوص تکرار آیات قرآن است. نگارندگان پس از بررسی آرا و ادله رینولدز در هفده محور، با بهرهگیری از منابع معتبر به نقد منصفانه آنها از سه منظر روشی، تاریخی و ادبی پرداختهاند که مهمترین آنها نقد تاریخی است. این پژوهش درنهایت اثبات میکند که دوتاییهای قرآنی، ما را به آنچه رینولدز مدعی است، رهنمون نمیکنند؛ بلکه هر یک از آنها در مقام بیان مطلبی خاص، با هدف هدایت انسان، مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند
Gabriel Said Reynolds in the article “Quranic Doublets: A Preliminary Research” analyzed repeated phrases or “doublets” in the Quran. Based on the criteria he determines, he identifies 29 doublets (or triplets) in the Quran, of which only three doublets are Meccan-Madani, and all the rest are Meccan-Meccan or Madani-Madani. Considering the very small number of Meccan-Madani doublets and using the experience of similar research in the Gospels, he concludes that the twenty-nine doublets refer to the process of writing the Quran and are the result of the edits made in the text of the Quran after the time of the Prophet (P) and before agreement on the official text of the Quran is based on a Meccan source and an independent Madani source. This research, which was carried out by the library and document method, seeks to find a reasoned and documented answer to resolve the aforementioned doubt regarding the repetition of Quranic verses. After examining the views and arguments of Reynolds in the Seventeen axis, the authors have made a fair criticism of them from three methodological, historical and documentative perspectives, the most important of which is historical criticism, using reliable sources. This research finally proves that the Quranic doublets do not lead us to what Reynolds claims; rather, each of them has been used in expressing a specific matter, to guide people
Machine summary:
برخلاف ادعای بنیستر در تئوری شفاهی - فرمولیِ قرآن، رینولدز معتقد است، دوتاییها میتواند به نوشتاری بودن متن اصلی قرآن مربوط باشد و احتمال انجام فرآیند ویرایش کتبی را نشان میدهد، چون دوتاییها، به دلیل طولانی بودن، با «قالبهای زبانی» یا عباراتِ شفاهیِ متداول متفاوت هستند (ibid,14).
9. لیست 29گانه دوتاییها بر مبنای معیار رینولدز و بر اساس مکی و مدنی بودن آنها رِینولدز، ۲۹ دوتایی یافته است که اکثر آنها آیات کامل هستند و آنها را با استفاده از نظریهای که تئودور نولدکه برای ترتیب نزول سورههای قرآن و مکّی و مَدَنی بودن آنها داشته است، به دوتاییهای مکّی ـ مکّی، مَدَنی ـ مَدَنی و مکّی ـ مَدَنی تقسیم میکند (ibid,12).
پس در دو زمینه کاملاً متفاوت یک آیه یکسان تکرار شده است، رینولدز سه نظریه را برای وجود این دوتایی بررسی میکند و سپس نتیجه میگیرد که این دوتایی، یک دوتایی ویرایشی است.
کسی که قرآن را ویرایش کرده، به نظر خودش این آیهها را مناسب و مفید دیده که در سوره انبیا و انعام، به کار ببرد، به این دلیل که مفهوم یکسانی است و مسخرهکنندگان (چه مسخرهکنندگان قیامت و چه مسخرهکنندگان پیامبر) را مورد خطاب قرار میدهد؛ یعنی آیه مورد بحث در یک منبع پیش از رسمیسازی وجود داشت و متعاقباً در شکلگیری متن رایج قرآنی در دو مکان به کار گرفته شد: یک بار برای بیان پاسخی به نوعی از بیاعتمادی (درباره روز قیامت) و دیگری به نوعی دیگر از بیاعتمادی درباره انسانها بهعنوان پیامآوران الهی (ibid,26-27).