Abstract:
هدف پژوهش حاضر، چالشها و موانع تربیتدینی در مدارس مقطع ابتدایی از منظر معلمان شهر مهاباد بود. نوع این پژوهش، کیفی و روش آن، پدیدار شناسی است. جامعه آماری این پژوهش، معلمان مقطع ابتدای شهر مهاباد در نیمه اول سال تحصیلی 1401-1402 بود. بر اساس دو روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی، افراد شرکت کنندۀ در این مطالعه انتخاب شدند. از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته برای گردآوری دادهها اســتفاده شد. بر این اساس، نمونه گیری با انتخاب اولین شرکت کننده شروع و تا انتخاب آخرین نفر از ده شرکت کننده که اشباع دادهها صورت گرفت، ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از روش اسمیت و همکاران که حاوی سه نوع مضامین اصلی، مضامین فرعی و خوشه بندی مضامین میباشد، استفاده شد. نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع روشهای تربیتدینی از دیدگاه معلمان در چهار خوشه، نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع محیط یادگیری تربیت دینی از دیدگاه معلمان در سه خوشه، نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع نقش مربی در تربیت دینی از دیدگاه معلمان در چهار خوشه و در نهایت نتایج حاصل از یافتههای مصاحبه در باب چالشها و موانع مشارکتی والدین در تربیت دینی از دیدگاه معلمان در سه خوشه، طبقهبندی شد.
Machine summary:
3. یافتههای پژوهش سوال اول: معلمان مقطع ابتدایی شهر مهاباد در مورد چالشها و موانع روشهای تربیتدینی چه دیدگاهی دارند؟ جدول (2): یافتههای مربوط به سؤال اول ردیف, مضامین اصلی, مضامین فرعی, خوشه بندی مضمون 1, عدم توجه به رویکردهای جدید و نوین مانند رویکرد آیتمدار و اجتماعمحور یکی از آسیبهای روشهای تربیت دینی است.
(2) ناهماهنگی محیط یادگیری مدرسه با محیط خانواده بر این اساس میتوان اذعان کرد که ناهماهنگی محیط یادگیری مدرسه با محیط خانواده، یکی دیگر از چالشها و موانع محیط یادگیری تربیت دینی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر مهاباد است.
(1) عدم تخصص و صلاحیت حرفهای معلمان بر این اساس میتوان اذعان کرد که عدم صلاحیت حرفهای معلمان، یکی از چالشها و موانع نقش مربی در تربیت دینی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر مهاباد است.
(3) عدم اعتقاد معلمان به جایگاه و اهمیت تربیتدینی بر این اساس میتوان اذعان کرد که بی باوری معلمان به جایگاه و اهمیت تربیت دینی، یکی دیگر از چالشها و موانع نقش مربی در تربیتدینی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر مهاباد است.
(4) محدود شدن آموزههای دینی بصورت تئوری و نظری بر این اساس میتوان اذعان کرد که غیرکاربردی بودن آموزش معلمان، یکی از چالشها و موانع نقش مربی در تربیت دینی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر مهاباد است.
(2) وجود باورهای پیشین آسیبزای والدین در امور تربیتی فرزندانشان بر این اساس میتوان اذعان کرد که وجود باورهای پیشین آسیبزای والدین در امور تربیتی فرزندانشان، یکی از چالشها و موانع مشارکتی والدین در تربیت دینی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهر مهاباد است.