Abstract:
یکی از گویندگان در بارۀ معنای ایمان به غیب در آیۀ «الذٖین یݦݩوݨ بالغیب» (بقره: 3) نکاتی گفته است، به این مضمون که مراد از آن، ایمان به حقایق پنهانی و فراتر از احساس بشر نیست، بلکه به معنای ایمان آوردن در پنهانی است. گوینده، که کلمۀ «بالغیب» را در این آیه قید میداند، به آیات دیگر استناد کرده است. نگارنده این مقاله کلام گوینده را به پنج بخش تقسیم کرده و در هر بخش بر اساس قواعد ادبی، روشهای مقبول در تفسیر و نیز کلام مفسّران، خطا در کلام گوینده را نشان داده و به این نتیجه میرسد که مراد آیه، ایمان به حقایق غیبی و فراتر از ادراک حسّی بشر است.
Machine summary:
[2] اگر غيب، چيزی است که بايد به آن ايمان آورد، چرا در آیاتِ قرآن، برای معرفی «غیب»، شرحی نيامده است؟ مگر ممکن است شرط به اين مهمی برای هدايت اهل تقوی، خود در هاله ابهام بماند و روشن نگردد ؟ [3] اگر غيب، چيزی است که بايد به آن ايمان داشته باشیم، چرا در آیه 4 در کنار ساير مواردی که بايد به آنها ايمان آورد قرار نگرفته؟ مگر فصاحت قرآن، اقتضا ندارد که چيزهای مشابه در کنار هم قرارگيرند تا جملات کوتاهتر و موضوع روشنتر شود؟ چرا اين گونه نیست: «وَالَّدݩݐٖینَ یݦݩُؤݨْمݫِںݧݩݐُونَ بِمآٰ اُنݧْزِلَ اِلَیݧْكَ وَمآٰ اُنݧْزِلَ مِنݨْ قَبݧݨْلݫݫِكَ»، چرا فاصله افتاده ؟ متن کلام گوینده بدون هیچ تصرف و تغییری نقل شده، البته برای ایجاد ارتباط بین کلام گوینده و نقد آن، کلام گوینده تقسیم موضوعی شده و شمارههایی بدان افزوده شد.
2ـ اگر غيب، چيزی است که بايد به آن ايمان آورد، چرا در آیاتِ قرآن، برای معرفی «غیب»، شرحی نيامده است؟ مگر ممکن است شرط به اين مهمی برای هدايت اهل تقوی، خود در هاله ابهام بماند و روشن نگردد ؟ 3ـ اگر غيب، چيزی است که بايد به آن ايمان داشته باشیم، چرا در آیه 4 در کنار ساير مواردی که بايد به آنها ايمان آورد قرار نگرفته؟ مگر فصاحت قرآن، اقتضا ندارد که چيزهای مشابه در کنار هم قرارگيرند تا جملات کوتاهتر و موضوع روشنتر شود؟ چرا اين گونه نیست: «الذين يؤمنون بالغيب و ما انزل اليک و ما انزل من قبلک»، چرا فاصله افتاده ؟ 4ـ کلمه «بالغيب» در جمله قيد میباشد، یعنی در نهان از مردم.