Abstract:
هدف از پژوهش حاضر، پیشبینی اضطراب دختران نوجوان براساس طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران با میانجیگری تمایزیافتگی خود و طرحوارههای ناسازگار اولیه دختران بود. روش پژوهش برحسب هدف کاربردی و برحسب گردآوری اطلاعات همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان فردیس استان البرز در نیمسال اول 99-1398 بود. از میان آنها به روش نمونهگیری در دسترس 300 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه اضطراب بک (BAI) ، پرسشنامه تمایزیافتگی خود (DSI) و پرسشنامه طرحواره یانگ (YSQ) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد ضریب مسیر مستقیم بین طرحوارههای ناسازگار اولیه مادر و اضطراب دختران مثبت و معنادار بود. ضریب مسیر غیرمستقیم بین طرحوارههای ناسازگار مادر و اضطراب دختران بهواسطه تمایزیافتگی خود و طرحوارههای ناسازگار اولیه مثبت و معنادار بود. آموزش والدین بهویژه مادران، بهمنظور کاهش تظاهرات طرحوارههای ناسازگار آنها در روابطشان با فرزندان دخترشان و همچنین تمرکز بر پیش آمادگیهای شخصیتی دختران نوجوان در درمان اضطراب آنها به درمانگران و بالینگران پیشنهاد میشود.
The purpose of the study was to predict adolescent girls' anxiety based on early maladaptive schemas of their mothers with the mediation of their self-differentiation and early maladaptive schemas. The statistical population of this study included all adolescent girls in the 7th, 8th, and 9th grade in Fardis City (located in Alborz Province) during the first semester of 2019-2020. The sample was selected using the convenience sampling method, and included 300 participants. The measurement tools included Beck Anxiety Inventory (BAI)) ; Differentiation of Self Inventory (DSI) , and Young Schema Questionnaire (YSQ). Structural equation modeling was utilized to analyze the data. The results showed that the direct coefficient path between maternal maladaptive schemas and anxiety was positive and significant. The indirect coefficient path between maternal maladaptive schemas and anxiety was positive and significant with the mediation role of self-differentiation and early maladaptive schemas. Educating parents, especially mothers, to reduce the manifestations of their maladaptive schemas in their relationships with their children, as well as focusing on personality preparations in treating anxiety is recommended to therapists and clinicians.