Abstract:
گردشگری در سواحل دریا از بزرگترین فعالیتهای اقتصادی جهان است که با رشد شتابنده خود به فعالیتی چند منظوره مبدل گشته استء به
طوری که توسعه صنعت توریسم و تفریحات مربوط به آن از عوامل موّئر در شکل الگوی توسعه نواحی ساحلی و تامین کننده مزایای مستقیم و غیر
مستقیم اقتصادی برای میزبان است. استان مازندران به واسطه برخوردار بودن از جاذبههای فراوان گردشگری و نوار ساحلی زیباء در طول سال
پذیرای میلیونها مسافر از اقصی نقاط کشور و گردشگران خارجی میباشدء لیکن به دلایل گوناگون همچنان از عدم توسعه» خصوصا در بخش
اقتصادی در سواحل» مواجه میباشد. یکی از مشکلات پیش رو ضعف آموزش در نهادها و سازمانهای دولتی» بخش خصوصی و مردم منطقه است.
بسیاری از صاحب نظران انسان را محور رشد و توسعه دانسته و معتقدند برای توسعه اقتصادی یک کشور ابتدا باید به توسعه انسانی توجه شود.
بنابراین پژوهش حاضر با استفاده از روش تحقیق توصیفی (اسنادی و کتاب خانهای)» به ارائه تعاریفی از واژگان کلیدی» تبیین دیدگاههای مرتبط با
بحثء» نقش منابع انسانی در توسعه اقتصادی و جایگاه آموزش در توسعه اقتصادی میپردازد؛ در واقع تبیین نقش آموزش در صنعت گردشگری و
توسعه اقتصادی سواحل دریای مازندران هدف اصلی تحقیق میباشد. در پایان نتیجه میگیریم که آموزش ایجاد امنیت.
فرهنگ پذیری» قانون مداری و هم زیستی اجتماعی به مردم وگردشگران» به توسعه انسانی کمک نموده وسبب توسعه صنعت گردشگری و اقتصادی
خواهدشد.
Tourism in coastal area is one of the greatest economical activities of the world that has become a multipurpose case because of its accelerating growth. That developing the tourism industry and its subsequent entertainment have been an affective agent in development models of coastal area and supplier the direct and indirect economical benefits for the host.
Machine summary:
اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر درآن است که برای جذب گردشگر و رشد این صنعت و توسعه اقتصادی سواحل ، به دنبال ایجاد نگرش و نگاه مثبت در بین مسئولین استانی (حتی کشوری در توجه جدی به آن ) و همچنین مردم منطقه می باشد؛ یکی از راه کارهایی که نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی دارد، آموزش می باشد.
از این رو مشاهده می شود که کشورهای توسعه یافته ، متناسب با وضعیت اقتصادی خود،با الگو قرار دادن یکی از این مدل ها جهت انطباق هر چه بیشتر فعالیت های آموزشی و زمینه سازی پرورش افراد با خصوصیات و مهارت های اساسی مورد نیاز بازارکار، دست به انجام تغییرات عمده و ایجاد نوآوری های آموزشی زده اند که مهم ترین هدف آن پرورش نیروی انسانی خلاق و کارا برای بازارکار است ( اسکیل بک ١٩٩٤).
با توجه به مدل مفهومی ارائه شده ، سواحل دریای مازندران نیازمند مدیریت واحد و یکپارچه ای برای فراهم نمودن زیرساخت ها است ؛ یکی از مهم ترین عوامل آموزش ، ایجاد امنیت ، 18 فرهنگ پذیری، قانون مداری و هم زیستی اجتماعی است که با توجه به مدل مفهومی سبب توسعه انسانی و منجر به توسعه صنعت گردشگری و اقتصادی می شود.
explaining the role of education in tourism industry and economical development of coastal area Mazandaran is the main aim of the research0 Finally.
and social integration to the native people and tourists would help the human development and it causes to develop the tourism industry and economy0 Keywords Education, Tourism, Economical Development, Seashore, coexistence.