Abstract:
مفهوم تابآوری در سالهای اخیر به دنبال بروز بلایاء در بسیاری از محافل علمی مورد توجه قرار گرفته است. تابآوری مفهومی چند جانبه است که سعی در به حداقل رساندن آسیبهای ناشی از فاجعه دارد. در این میان توجه اغلب سیاست گذاران بر بعد کالبدی معطوف شده و اغلب سعی شده تا با مقاومسازی بافت، خطرات ناشی از مخاطرات را کاهش دهند. این در صورتی است که عدم قطعیت از نوع و شدت مخاطرات، بروز بحرانهای انسان ساخت و همچنین مدنظر قراردادن ظرفیت اجتماعات در رویارویی با اختلالات و بهبود شرایط، کانون توجهات را به سمت بعد اجتماعی تابآوری سوق داده است. در این میان برخی پژوهشها ویژگیهای جمعیتی-اجتماعی نظیر قومیت، جنسیت، سن و تحصیلات را به دلیل برخی از محدودیتها، عاملی در جهت کاهش تابآوری اجتماعی به حساب میآورند. لذا هدف این پژوهش بررسی تاثیر ویژگیهای جمعیتی- اجتماعی بر تابآوری اجتماعی میباشد. بدین منظور محله ناصرخسرو که جزء محلات حاشیهنشین شهر اصفهان میباشد و با توجه به ویژگیهای جمعیتی-اجتماعی موجود به چهارچوب و اهداف پژوهش نزدیک است، به عنوان نمونه مطالعاتی پژوهش انتخاب و مورد بررسی قرار گرفته است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و برای دستیابی به دادههای تکمیلی از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش نیز با استفاده از فرمول کوکران و با ضریب خطای 5 درصد، 375 نفر برآورد شده و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات، تحلیل رگرسیون خطی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج حاکی از عدم ارتباط معنادار نوع جنسیت با تابآوری اجتماعی میباشد و متغیرهای سن و تحصیلات نیز تاثیر ناچیزی بر تابآوری اجتماعی داشته و به عبارتی دیگر سن و تحصیلات به ترتیب 7 و 8 درصد از واریانس تابآوری اجتماعی را تبیین میکند. همچنین بررسی ارتباط هر یک از قومیتها با تابآوری اجتماعی نیز بیانگر عدم ارتباط و یا ارتباط بسیار کم با تابآوری اجتماعی میباشد. به طور کلی نتایج این پژوهش علاوه بر نشان دادن عدم ارتباط معنادار و یا تاثیر بسیار کم ویژگیهای جمعیتی-اجتماعی بر تابآوری اجتماعی، بیانگر ظرفیت و پتانسیلهای کودکان و افراد سالخورده، بانوان، افراد با تحصیلات پایین و قومیتهای مختلف و همچنین نقش و تاثیر مثبتی است که هر یک از اقشار و گروههای مذکور میتوانند بر تابآوری اجتماعات و همچنین مواجهه و مقابله با تهدیدات و بهبود و بازیابی شرایط بر جای گذارند. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که هدف این پژوهش نفی تاثیر ویژگیها و برخی محدودیتهای جمعیتی- اجتماعی بر میزان تابآوری اجتماعی نمیباشد، بلکه به دنبال پر رنگ کردن نقش و ظرفیتهای هر یک از اقشار و گروههای مختلف و به کارگیری آن در رویارویی و مقابله با سوانح و تهدیدات است.
Introduction: The concept of resilience has been taken into consideration in many scientific circles in the following years following the occurrence of disasters. Resilience is a multi-faceted concept that tries to avoid damage caused by disaster. In the meantime, special policies have been focused on the physical dimension, and several attempts have been made to reduce the risks caused by hazards by strengthening the tissue. This is if the uncertainty of the type and severity of risks, the occurrence of human-origin crises, as well as the consideration of communities in facing disruptions and recovery conditions, has pushed the focus of attention to the social dimension of resilience. Meanwhile, a lot of research considers socio-demographic characteristics such as ethnicity, gender, age, and education as a factor in reducing social resilience due to some concepts. The aim of this research is to investigate the effect of socio-demographic characteristics on social resilience.
Methodology: In order to achieve the goals of the research, the neighborhood of Naser Khosro, which is part of the marginal neighborhoods of Isfahan City and is close to the framework and objectives of the research due to its demographic and social characteristics, has been selected and investigated as a study sample of the research. The descriptive-analytical research method was used to obtain additional data from the questionnaire. The statistical population of the research was estimated to be 375 people using Cochran's formula and with an error rate of 5%, and linear regression analysis was used to analyze the data.
Results: The results indicate that there is no significant relationship between gender and social resilience, and the variables of age and education have a negligible effect on social resilience. In other words, age and education explain 7 and 8% of the variance of social resilience, respectively. Also, examining the relationship between each ethnic group and social resilience also shows no relationship or very little relationship with social resilience.
Conclusion: In general, the results of this research, in addition to showing the lack of significant relationships or the very low impact of demographic-social characteristics on social resilience, indicate the capacity and potential of children and elderly people, women, people with low education and different ethnicities, as well as a positive role and impact. It is that each of the mentioned strata and groups can leave a mark on the resilience of communities as well as facing and dealing with threats and improving and recovering the conditions. It is also important to mention that the purpose of this research is not to negate the effect of characteristics and some demographic-social limitations on the level of social resilience, but rather to fill the role and capacities of each of the different strata and groups and to apply them in confrontation and confrontation. It is with accidents and threats.