Abstract:
در پژوهش حاضر تاثیر آموزش تنظیم هیجانی بر امیدواری، شادکامی و خشم نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهرستان نکا مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. این پژوهش به روش نیمه آزمایشی اجرا شده است و تعداد 30 نفر در این پژوهش بهعنوان نمونه مشارکت داشتهاند که از این تعداد 15 نفر بهصورت تصادفی در گروه کنترل و 15 نفر دیگر در گروه آزمایش قرار گرفتهاند. لازم به ذکر است که در این پژوهش، نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام شده است. در این مطالعه جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، پرسشنامه امید به زندگی میلر و پرسشنامه خشم نواکو استفاده شده است. پس از اجرای پیشآزمون و اجرای آموزش تنظیم هیجانی برای گروه آزمایش و اجرای پسآزمون، یافتهها نشان داده است که آموزش تنظیم هیجانی بر امیدواری، شادکامی و خشم نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهرستان نکا تاثیر معناداری دارد. لازم بهذکر است که میزان تاثیر آموزش تنظیم هیجانی بر امیدواری، شادکامی و خشم نوجوانان کانون اصلاح و تربیت نکا (793/ 0) است.
In the present study, the effect of emotional regulation training on the hope, happiness and anger of adolescents in Neka city has been studied. This research was carried out using a semi-experimental method and 30 individuals participated in this research as a sample, of which 15 were randomly assigned to the control group and 15 others in the experimental group. It should be noted that in this study, sampling was done by simple random method. In this study, the Oxford Happiness Questionnaire, Miller Life expectancy Questionnaire and Novako Anger Questionnaire were used to collect data. After performing pre-test and performing emotional regulation training for the experimental group and performing post-test, the findings show that emotional regulation training has a significant effect on the hope, happiness and anger of adolescents in the Neka city correctional center. It should be noted that the effect of emotion regulation training on hope, happiness and anger of adolescents of Neka Correctional Center (0.793).
Machine summary:
مقاله پژوهشی تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر امیدواری، شادکامی و خشم نوجوانان کانون اصلاح و تربیت شهرستان نکا تاریخ دریافت : ١٤٠٠/١١/١٩ تاریخ پذیرش: ١٤٠١/٠٢/١١ محسن نیازی ١، سیده صباح متولیان ٢، هادی رازقی مله ٣، محمد رضا کینیا٤، زری 5 خلیلی لاریمی از صفحه ١٥١ تا ١٨٤ چکیده در پژوهش حاضر تـأثیر آمـوزش تنظـیم هیجـانی بـر امیـدواری ، شـادکامی و خشـم نوجوانـان کـانون اصـلاح و تربیـت شهرسـتان نکـا مـورد مطالعـه و بررسـی قـرار گرفتـه اسـت .
حال در این پـژوهش بـه دنبـال یـافتن پاسـخ ایـن پرسـش خـواهیم بـود کـه تـأثیر آمـوزش تنظـیم هیجـانی بـر امیـدواری ، شـادکامی و خشـم نوجوانـان کـانون اصـلاح و تربیت شهرستان نکا چیست ؟ مبانی نظری بخش اول: امیدواری ریک اشـنایدر (١٩٩١)، بنیـانگـذار نظریـۀ امیـد و درمـان مبتنـی بـر آن، امیـد را فرآیندی مـیدانـد کـه طـی آن افـراد ابتـدا اهـداف خـود را تعیـین مـیکننـد، سـپس راهکارهــایی بــرای رســیدن بــه آن اهــداف خلــق مــیکننــد و بعــد از آن انگیــزه لازم بــرای بــه اجــرا در آوردن ایــن راهکارهــا را ایجــاد کــرده و در طــول مســیر حفــظ مــیکننــد.
1- Sandler, Tein, & West 2- Dillon, Ritchey, Johnson, & LaBar 3- American Psychological Association (APA) 4- Power & Tarsia نظریـه امیـد اشـنایدر (٢٠٠٠، بـه نقــل از نـادری و حسـینی، ١٣٨٩) بـر ٢ مولفــۀ مرکزی بنیان گذاشته شده است ، این مؤلفه ها عبارتند از: اهـداف: اشـنایدر بـا توجـه بـه مصـاحبه هـای متعـددی کـه بـا افـراد داشـته اسـت دریافــت کــه ، اهــداف اســاس نظریــه امیــد هســتند کــه مــیتواننــد کوتــاهمــدت یــا بلنــدمــدت باشــند و از نظــر اهمیــت طبقــه بنــدی شــوند.