Abstract:
هدف پژوهشحاضر طراحی الگوی یادگیریمجازیمطلوب براساس خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیری خودتنظیمی با میانجیگری سازگاریتحصیلی بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر روش توصیفی-همبستگی بود. جامعهآماری پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد 300 نفر به روشنمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. برای جمعآوریدادها از پرسشنامه آموزشمجازی (کیم و همکاران، 2005، OEQ)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (جینکز و مورگان، 1999، ASEQ)، پرسشنامه راهبردهاییادگیریخودتنظیمی کرمی و همکاران، 2005، SRLSQ)، پرسشنامه سازگاریتحصیلی (بیکر و سریاک، 1984، ECQ) استفاده شد. دادهها با روش تحلیلمسیر مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای پژوهش نشانداد که بین خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهای یادگیری فراشناختی با سازگاری تحصیلی اثرمستقیم معنادار وجوددارد (05/0>p). همچنین خودکارآمدیتحصیلی، راهبردهاییادگیریشناختی، راهبردهای یادگیری فراشناختی و سازگاری تحصیلی بر یادگیریمجازیمطلوب اثرمستقیم معنیداری دارد (05/0>p). خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیریفراشناختی بر یادگیریمجازیمطلوب از طریق سازگاری تحصیلی اثرغیرمستقیم معنیدار دارد (05/0>p) ولی راهبردهاییادگیریشناختی از طریق سازگاریتحصیلی بر یادگیریمجازیمطلوب اثرغیرمستقیم معنیدار ندارد. مدل نهایی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود. میتوان نتیجهگرفت بهمنظور افزایش اثر خودکارآمدیتحصیلی و راهبردهاییادگیریخودتنظیمی بر یادگیریمجازیمطلوب دانشجویان میتوان بر تقویت سازگاریتحصیلی متمرکز شد.
This study aimed to design a model of optimal online learning based on academic self-efficacy and self-regulated learning strategies with the mediation of academic adjustment. This research was applied in terms of purpose and the descriptive-correlational method. The statistical population of the research consisted of all the students of the Islamic Azad University of Ahvaz branch in the academic year 2021-2022, and 300 people were selected and studied by the purposive sampling method. To collect data Online Education Questionnaire(Kim et al., 2005, OEQ), Academic Self-Efficacy Questionnaire(Jinks & Morgan, 1999, ASEQ), Self-Regulated Learning Strategies Questionnaire(Karmi et al., 2006, SRLSQ), Educational Compatibility Questionnaire(Baker & Seriak, 1984, ECQ) were used. The data were analyzed by the path analysis method. The research findings showed that the path coefficient of the direct effect of academic self-efficacy and metacognitive learning strategies on academic adjustment is significant (p