Abstract:
هدف: با توجه به اهمیت ارتباط در خانواده، هدف این پژوهش ابداع الگوی ارتباطی با خلق گفتگوهای ابتکاری از سوی والدین جهت استحکام پیوند های درون خانواده است. روش: طراحی و اعتبارسنجی مدل پژوهش با روش آمیخته انجام شده و جمعآوری اطلاعات با مصاحبه و سپس پرسشنامه بوده است. جامعه آماری پژوهش در بخش اول خبرگان و روانشناسان خانواده و در بخش دوم پژوهش خانوادههای ساکن شهر کرمانشاه بود. نمونهگیری هدفمند و سپس نمونهگیری تصادفی انجام شد و حجم نمونه بر اساس قاعده کلاین، 200 نفر تعیین شده است. در بخش کیفی از تحلیل تماتیک با نرم افزار Maxqda، و رتبهبندی عوامل با معادلات ساختاری تفسیری و Micmac انجام شده است. یافته ها: 21 عامل نظیر: احترام، درک متقابل اعضاء، تخصیص وضوح، آگاهی و اجرای مناسب نقشها، روابط کلامی و غیرکلامی مستقیم، شناخت و تامین نیازها، صمیمت اعضاء، ارزشهای دینی، باورهای منطقی، حل مسئله، فرزند پروری مناسب، مشورت بین اعضاء، و ...، به عنوان ابعاد الگو شناسایی شدند. نتیجه گیری: در رتبه بندی دو عامل شناخت و تامین نیازها و صمیمت بین اعضاء، بالاترین رتبه ها را در مدل پژوهش داشتند.
Purpose: Considering the importance of communication in the family, the purpose is to invent a communication model by creating innovative conversations on the part of the parents to strengthen the bonds within the family.Methodology: The design and validation of the model was done with a mixed method, and the data was collected through interviews and then questionnaires. The statistical population is family experts and psychologists and then the families of Kermanshah city. Purposive sampling and then random sampling were done and the sample size was determined to be 200 people based on Klein's rule. In the qualitative part, the thematic analysis was done with Maxqda, and factor ranking was done with interpretive structural equations and Micmac.Findings: 21 factors such as respect, mutual understanding, allocation of clarity, awareness and proper implementation of roles, direct verbal and non-verbal relationships, recognition and provision of needs, intimacy of members, religious values, logical beliefs, problem solving, children Proper parenting, consultation between members, etc., were identified as dimensions of the model and they had the highest ranks in the ranking of the two factors of recognition and satisfaction of needs and intimacy between members.
Machine summary:
نتایج کدگذاری محوری مصاحبه ها در تحلیل مضمون ردیف کد گذاری محوری نماد در تحلیل ها بررس ١ تخصیص ، وضوح ، آگاهی و اجرای مناسب نقش ها C1 ی ٢ تعاملات و روابط کلامی و غیر کلامی مستقیم ، روشن و مناسب C2 ٣ شناخت و تأمین نیازهای اعضاء (جسمی، روانی، عاطفی، اجتماعی، جنسی) C٣ تأثیر ٤ احترام ، درک متنقابل و توجه اعضاء، نسبت به حقوق و انتظارات یکدیگر C٤ عوام 5 صمیمت بین اعضاء C٥ ل 6 فرزند پروری و تربیت مناسب فرزندان C٦ فرد 7 افکار، عقاید و باورهای منطقی و سالم C7 8 همکاری، هماهنگی و مشورت بین اعضاء C٨ ی و 9 حل مسئله مناسب C٩ سازم 10 اعتقادات و ارزش های دینی و مذهبی C١٠ انی ١١ رشد و پیشرفت خانواده و اعضاء در جنبه های مختلف C١١ بر 12 ابراز مناسب هیجانات و احساسات C12 خلاقی ١٣ توانایی مدیریت و مقابله با بحران ها و استرس ها C13 14 سلامت جسمانی و روانی اعضاء C١٤ ت 15 امنیت و آرامش در خانواده C١٥ مدیرا 16 شادی، نشاط و فعالیت های لذت بخش C١٦ ن ردیف کد گذاری محوری نماد در تحلیل ها ١٧ اهداف منطقی و مناسب فردی، خانوادگی(کوتاه مدت ، میان مدت ، بلند مدت ) C17 18 سلسله مراتب قدرت در خانواده C18 19 تغییر، تداوم و ثبات در خانواده C19 20 مرزهای متعادل و مناسب C20 21 ویژگی های شخصی سالم C21 برای غربال شاخص ها و شناسائی شاخص های نهایی از رویکرد دلفی فازی استفاده شده است .