Abstract:
چکیده
مقدمه: سبک زندگی تحصیلی سلامت محور چارچوبی ارزشمند در شناسایی مولفههای انگیزشی و پیش بینی سلامت تحصیلی فراگیران میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور انجام شد.
روشها: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1400-1399در برمیگیرد که به صورت نمونهگیری در دسترس تعداد ۷۴۴ نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی بود.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک ارتقا دهنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (35/0) دارای همبستگی مثبت معنادار و سبک بازدارنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (32/0) و عزت نفس (21/0) دارای همبستگی منفی معنادار در سطح 01/0 بود. همچنین عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور دارای نقش میانجی بود (05/0 >P).
نتیجه گیری: بر این اساس در زمینه طراحی اقدامات لازم به منظور ارتقای رفتارهای سبک زندگی سلامت محور در دانش آموزان میتوان به تدوین برنامههایی در جهت اصلاح عزت نفس و نیازهای بنیادین روانشناختی اقدام نمود.
واژگان کلیدی: سبک تحصیلی، دانش آموز، عزت نفس، نیازهای بنیادین روانشناختی
Abstract
Introduction: Health-oriented academic lifestyle is a valuable framework in identifying motivational components and predicting studentschr('39') academic health. The aim of this study was to investigate the mediating role of self-esteem in the relationship between basic psychological needs and health-oriented academic lifestyle.
Methods: The present study was descriptive-correlational and structural equation modeling. The statistical population of the present study includes high school students in Tehran in 1300-1400, from which 744 people were selected by convenience sampling. Data collection tools included Health-Oriented Academic Lifestyle Behaviors Questionnaire, Rosenberg Self-esteem Scale and basic psychological needs questionnaire.
Results: The results showed that health-oriented educational promoting style with basic psychological needs (0.35) has a significant positive correlation and health-oriented educational deterrent style with basic psychological needs (0.32) and self-esteem (0.21) has significant negative correlation at the level of 0.01. Also, self-esteem had a mediating role in the relationship between basic psychological needs and health-oriented academic lifestyle (P .
Conclusion: Based on this, in designing the necessary measures to promote health-oriented lifestyle behaviors in students, it is possible to formulate programs to improve self-esteem and basic psychological needs.
Keywords: Academic lifestyle, student, self-esteem, basic psychological needs