Abstract:
باتوجهبه ضرورت شناسایی عوامل مؤثر بر رعایت و یا عدمرعایت حجاب و تلاش برای تقویت پیشرانها و مرتفع نمودن چالشهای این مسئله، مطالعۀ حاضر، به واکاوی نگاه دختران مقطع ابتدایی، در خصوص دلایل انتخاب یا عدمانتخاب امر حجاب پرداخته است. مشارکتکنندگان که 150 دانشآموز 8 الی 12 ساله از شش استان کشور بودند، به روش پدیدارشناختی توصیفی و نمونهگیری هدفمند از نوع «باحداکثر تنوع»، مورد مصاحبههای نیمهسازمانیافته هدایتشده قرار گرفتند. عبارتهای بیانشده از سوی آنان، در قالب 1025 مفهوم، 54 مقوله و 10 مضمون قرار گرفت. با بررسی دیدگاههای مشارکتکنندگان، یافتهها در دو محور اصلی «مشوقهای رعایت حجاب» و «مصدعهای رعایت حجاب» جایگذاری شد. پنج مضمون استنباطشده در محور اول، شامل «قوت اعتقادی»، «قوت الگویی اخلاقی»، «قوت روانی هیجانی»، «آگاهیِ اجتماعی» و «استواری و بالندگی» بود و پنج مضمون «ضعف فردی انگیزشی»، «میل به خودنمایی»، «ضعف اعتقادی»، «ضعف دانشی بینشی» و «تهدیدات خانوادگی اجتماعی» نیز، مصدعهایی بودند که در محور دوم طبقهبندی شدند.
Due to the need to identify the factors affecting the observance or non-observance of the hijab and efforts to strengthen the drivers and solve the challenges of this issue, the present study analyzed the views of elementary school girls regarding the reasons for choosing or not choosing the hijab. Participants, 150 students aged 8 to 12 from six provinces of the country, were interviewed with Semi-organized guided interviews using descriptive phenomenological method and purposive sampling of "maximum diversity". The phrases expressed by them were divided into 1025 concepts, 54 categories and 10 themes. Examining the views of the participants, the findings were placed in the two main axes of "Incentives of hijab observance" and "barriers of hijab observance". The five themes inferred in the first axis were "belief strength", "moral role model strength", "emotional psychological strength", "social awareness" and "Stability and growth", and the five themes were "individual motivational weakness", "desire to show off", "belief weakness", "Insightful knowledge deficit" and "social family threats" There were barriers that were classified in the second axis.