Abstract:
آموزش خواندن و نوشتن پایه به کودکانی که زبان محلی آنان با زبان منتخب در نظام آموزش رسمی کشور متفاوت است در اغلب نقاط جهان مشکل به شمار میرود. هدف اصلی این مقاله مقایسه نتایج آزمون تیمز در دانشآموزان پسر فارسزبان و دو زبانه عربزبان پایه چهارم شهر حمزه در سال تحصیلی1402-1401 میباشد. روش پژوهشی ما علی مقایسهای و جامعه آماری ما تمام دانشآموزان پسر پایه چهارم شهر حمزه میباشد. از آنجایی که جامعه ما 56 نفر میباشد ما کل جامعه را به عنوان نمونه در نظر گرفتیم و از آزمون تیمز سال 2014 به عنوان ابزار استفاده کردیم و پس از انجام آزمون در دو گروه فارسزبان و دو زبانه عربزبان دادهها را با استفاده از آزمون تی تست مستقل سطح معناداری را (sig=. 469) بدست آوردیم و این نشان دادکه عملکرد دانشآموزان فارسزبان از دانشآموزان دو زبانه عربزبان در آزمون تیمز بهتر است. آزمون تی تست مستقل را برای هر دو گروه در درس علوم و ریاضی به صورت جداگانه انجام دادیم که سطح معناداری نشان داد که هیچ گونه رابطه معناداری وجود ندارد.
Machine summary:
مقايسه عملکرد دانش آموزان پسر يک زبانه فارس زبان با دانش آموزان عرب دو زبانه در آزمون تيمز شهر حمزه منطقه سردشت مظفر کرمي آموزش و پرورش منطقه سردشت دزفول چکيده آموزش خواندن و نوشتن پايه به کودکاني که زبان محلي آنان با زبان منتخب در نظام آموزش رسمي کشور متفاوت است در اغلب نقاط جهان مشکل به شمار ميرود.
416 سال چهارم ، شماره پنجاه و پنجم ، تابستان ١٤٠٢ بيان مسئله نظام آموزش و پرورش ما بطور ملموس با چند زبانگي ومسائل ناشي از آن در ابعاد شناختي، عاطفي، اجتماعي و فرهنگي روبروست ولي سياست زباني نظام آموزشي ايران بر پايه ي زبان فارسي، به عنوان زبان رسمي آموزش ، استوار است و همه ي دانش آموزان کشور، فارسي زبان تلقي ميشوند، درصورتي که در کشور ما همه ي کودکان شش يا هفت سالگي وضعيت زباني يکساني نداشته و تسلط آنان به زبان فارسي به يک اندازه نيست ، با اين شرايط و روند عملي آن ، وجود اختلالات آموزشي بواسطه ي وضعيت هاي زباني متفاوت ، اجتناب ناپذير است ، زيرا زبان ، يعني ابزار و شرط اصلي آموزش در اينجا به سدي بدل شده است ، که خود به عنوان مانع آموزش و انتقال اطلاعات عمل کرده و بروز مشکلات عاطفي و رواني اکثر دانش آموزان غيرفارسيزبان را باعث ميشود.
91173 language (به تصویر صفحه رجوع شود) 421 سال چهارم ، شماره پنجاه و پنجم ، تابستان ١٤٠٢ (به تصویر صفحه رجوع شود) تحليل داده هاي بدست آمده در بين دو گروه پس از آزمون تيمز در ادامه جدول هاي تحليل در درس علوم و رياضي جداگانه بررسي شده اند و به اين نتيجه رسيديم که هيچ گونه رابطه معناداري برقرار نيست .