Abstract:
شرکتهای دانشبنیان و تولیدات آنها در حال تبدیل شدن به یکی از اجزای اصلی اقتصاد کشور است که بهعنوان موتور محرّک اقتصاد نوآوری کشور و یکی از گزینههای مهم صادرات غیرنفتی از جایگاه ویژهای برخوردار است. سوالی که در اینجا مطرح میشود میزان همراستایی تولیدات این شرکتها با قابلیتهای فعلی اقتصاد ایران است. به همین منظور در این پژوهش، سعی شده تا به بررسی وضعیت فعلی محصولات رقابتپذیر اقتصاد ایران و شرکتهای دانشبنیان از منظر شاخص پیچیدگی و نقشه فضای محصول بپردازیم. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که از منظر رویکرد پیچیدگی؛ تولیدات شرکتهای دانشبنیان، مسیر متفاوتی نسبت به اقتصاد ایران پیش گرفتهاند که در صورت ادامه چنین مسیری در کنار رفع تحریمها و باز شدن اقتصاد، احتمال عدم موفقیت بخش عمدهای از شرکتهای دانشبنیان دور از انتظار نخواهد بود. نتایج مبین آن است که در صورت حمایت آن دسته از شرکتهای دانشبنیانی که همسو با مرز قابلیتهای مولد کشور هستند میتوان شاهد رشد و توسعه روزافزون این شرکتها و به تبع آن اقتصاد کشور باشیم.
Knowledge-based companies and their products are becoming one of the main components of the country's economy, which has a special place as a driver of the country's innovation economy and one of the important options for non-oil exports. The question that arises here is the alignment degree of the products of these companies with the current capabilities of the Iranian economy. For this reason, in this study, we have tried to examine the current situation of competitive products of the Iranian economy and knowledge-based companies from the perspective of complexity index and product space map.
The findings of this study indicate that in terms of the complexity of the products of knowledge-based companies, they have taken a different path compared to Iran's economy. The results show that if they support knowledge-based companies which are in line with the country's productive capabilities, we can see the growing growth and development of these companies and, consequently, the country's economy.