Abstract:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات در توسعه فردی با نقش میانجی تعلق خاطر کاری در معلمان استان البرز بود. ازنظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی بود و با توجه به ماهیت موضوع از روش پیمایشی – میدانی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان استان البرز شامل ٢٤ هزار نفر بودند که با توجه به گستره بالای جامعه آماری، نمونه با مراجعه به جدول مورگان و به شکل خوشه ای چند مرحله ٣٨٤ معلم در نظر گرفته شد. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه فّناوری اطلاعات لویت و وایزلر (١٩٨٥)، پرسشنامه توسعه فردی نیکرسون ایربای (١٩٩٨)، پرسشنامه تعلق خاطر شافلی (٢٠٠٣) استفاده شد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آلفای کرونباخ ، ضریب آلفا به ترتیب ٠/٨٩، ٠/٨٨ و ٠/٩٠ به دست آمد. تجزیه وتحلیل در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد.
در بخش آمار توصیفی از مشخصه های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین فناوری اطلاعات و توسعه فردی و تعلق خاطر کاری رابطه ی معناداری وجود دارد. همچنین با توجه به ضریب تعیین ١٣ درصد از واریانس متغیر توسعه فردی و ٢٦ درصد از واریانس متغیر تعلق خاطر کاری به وسیله متغیر فناوری اطلاعات پیش بینی میشود. درنتیجه میبایستی توجـه بـه پیاده سازی دقیق و برنامه ریزیشده فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نهاد به عنوان یکـی از راهبردهـای مهـم در سند توسعه ملی مدنظر قرار گیرد.
Machine summary:
com چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش فناوری اطلاعات در توسعه فردی با نقش میانجی تعلق خاطر کاری در معلمان استان البرز بود.
نتایج تحقیق نشان داد بین فناوری اطلاعات و توسعه فردی و تعلق خاطر کاری رابطه ی معناداری وجود دارد.
با تقویت راهبردهای عملیاتی توسعه منابع می توان انتظار داشت ، ارزش های سازمانی در راستای پاسخگویی و مسئولیت پذیری بیشتر و ارتقای سطح تعهد و وفاداری کارکنان به سازمان تقویت گردد و این موضوع در مجموع میتواند سطح اعتماد و اطمینان را در جامعه نسبت به سازمان افزایش دهد (یزدان شناس و همکاران ،١٣٩٧).
Alber اطلاعات در توسعه فردی با نقش میانجی تعلق خاطر کاری در معلمان استان البرز رابطه معناداری وجود دارد یا خیر؟ روش شناسی تحقیق این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و روش آن توصیفی و از نوع همبستگی میباشد و با توجه به ماهیت موضوع از روش پیمایشی – میدانی استفاده میشود.
پرسشنامه فّناوری اطلاعات IT – لویت و وایزلر (١٩٨٥): پرسشنامه فناوری اطلاعات توسط زراع پور در پایان نامه کارشناسی ارشد خود تحت عنوان تبیین رابطه بین میزان تحقق سازمان یادگیرنده با عناصر سازمانی در صنعت پتروشیمی مورداستفاده قرارگرفته است و پرسشنامه مذکور با توجه به ویژگی های جامعه آماری تطبیق داده شده است .
ضرایب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب فّناوری اطلاعات (٠/٨٩) و توسعه فردی (٠/٨٨) و تعلق خاطر کاری (٠/٩٠) محاسبه گردید که نشان از دقت بالای ابزار اندازه گیری استفاده در این مطالعه می باشد.
بحث و نتیجه گیری نتایج تحقیق نشان داد بین فناوری اطلاعات و توسعه فردی و تعلق خاطر کاری رابطه ی معناداری وجود دارد.