Abstract:
در پژوهش حاضرروش آماری پژوهش از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر 10-7 سالهای تشکیل دادند که در سال تحصیلی 1398 در شهر تهران مشغول به تحصیل بودند (+مادران این کودکان) که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. حجم نمونه مناسب پژوهش با فرمول تاباخنیک و فیدل (2007) برآورد شد. این پژوهش دارای دو متغیر مستقل بود که با استفاده از فرمول تاباخنیک تعداد 150 کودک و 150 نفر از مادران آنها انتخاب شدند. از کودکان پرسشنامه هوش ریون و مهارتهای مثبت اندیشی پنج عاملی و از مادران آنها پرسشنامه سبکهای فرزندپروری گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین سبکهای فرزندپروری و مهارتهای مثبت اندیشی کودکان رابطه وجود دارد. بین هوش و مهارتهای مثبت اندیشی کودکان رابطه وجود ندارد. بین هوش و سبکهای فرزندپروری رابطه وجود ندارد.
In the present study, the statistical method of the research was descriptive-correlational in terms of data collection and applied in terms of purpose. The statistical population of the study consisted of 7-10 year old male students who were studying in Tehran in the academic year 1398 (+ mothers of these children) who were selected using multi-stage cluster sampling method. The appropriate sample size of the study was estimated by Tabakhnik and Fidel (2007) formula. This study had two independent variables that 150 children and 150 mothers were selected using Tabakhnik formula. Children were asked about the Raven Intelligence Questionnaire and Five-Factor Positive Thinking Skills, and their mothers about the parenting style questionnaire. The results showed that there is a relationship between parenting styles and children's positive thinking skills. There is no relationship between children's intelligence and positive thinking skills. There is no relationship between intelligence and parenting styles.