Abstract:
مقدمه: تاب آوری به عنوان یک متغیر انگیزشی-عاطفی نقش مهمی در مقابله با مشکلات استرس و اضطراب در محیط مدرسه و دانشگاه دارد. بسته فراشناختی به عنوان یکی از پکیج های موثر بر متغیرهای تحصیلی، از سه مؤلفه تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت تشکیل شده است. هدف پژوهش حاضر تدوین بسته آموزشی مولفه های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت و تاثیر آن بر تابآوری دانش آموزان بود. روش کار: پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، پیگیری، با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 99-1398 بوده اند. 40 دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 20 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس 25 گویه ای تاب آوری(CD-RIS) بود. بسته روانشناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت طی 17 جلسه 90 دقیقه ای برای دانش آموزان گروه آزمایش در نظر گرفته شد و اما برای گروه کنترل آموزشی در نظر گرفته نشد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: یافته ها نشان داد که بسته آموزشی مولفه های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر تابآوری دانش آموزان تاثیر دارد. به عبارت دیگر، میزان تاب آوری در افرادی که در جلسات آموزشی مولفه های شناختی شرکت کرده بودند در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشت. نتیجه گیری: با توجه نتایج این پژوهش، می توان بسته آموزشی مولفه های شناختی را به عنوان تسهیل کننده در امر یادگیری و عاملی موثر در افزایش تاب آوری دانش آموزان پیشنهاد داد، بطوریکه به صورت عملی در مراکز مشاوره و مراکز درمانی کارگاه ها و دوره های آموزشی مولفه های شناختی برای مشاوران مدارس و والدین در نظر گرفته شود.
Abstract: (Translated by AI)
المقدمه: یلعب القدره علی التکیف کمتغیر دافعی-عاطفی دورا مهما فی مواجهه مشاکل التوتر والقلق فی بیيه المدرسه والجامعه. تتکون الحزمه ما وراء المعرفه کاحدی الحزم الفعاله علی متغیرات دراسیه من ثلاثه مکونات: التفکیر النقدی، حل المشکلات وما وراء المعرفه. هدف البحث الحالی هو تطویر حزمه تعلیمیه لمکونات المعرفه للتفکیر النقدی، حل المشکلات وما وراء المعرفه وتاثیرها علی قدره الطلاب علی التکیف.
طریقه العمل: کانت الدراسه الحالیه تجریبیه بتصمیم اختبار قبلی-اختبار بعدی، متابعه، مع مجموعه ضابطه. کان المجتمع الاحصايی یشمل جمیع الطالبات فی السنه الاولی من المرحله الثانویه الثانیه فی مدینه زنجان خلال السنه الدراسیه 99-1398. تم اختیار 40 طالبه باسلوب العینه العنقودیه متعدده المراحل وتم توزیعهم عشوايیا علی المجموعتین التجریبیه والضابطه (کل مجموعه 20 طالبه). شملت ادوات الدراسه مقیاس التکیف المولف من 25 بندا (CD-RIS). تم تقدیم حزمه نفسیه للتفکیر النقدی، حل المشکلات وما وراء المعرفه خلال 17 جلسه مده کل منها 90 دقیقه للطالبات فی المجموعه التجریبیه، بینما لم تتلق المجموعه الضابطه ای تعلیم. تم تحلیل البیانات باستخدام اختبار تحلیل التباین المشترک.
النتايج: اظهرت النتايج ان الحزمه التعلیمیه لمکونات المعرفه للتفکیر النقدی، حل المشکلات وما وراء المعرفه توثر علی قدره الطلاب علی التکیف. بمعنی اخر، زادت نسبه التکیف للاشخاص الذین شارکوا فی جلسات التعلیم المعرفی بشکل ملحوظ مقارنه بالمجموعه الضابطه.
الاستنتاج: بناء علی نتايج هذه الدراسه، یمکن اقتراح الحزمه التعلیمیه لمکونات المعرفه کعامل مساعد فی عملیه التعلم وکعامل فعال فی زیاده قدره الطلاب علی التکیف، بحیث یتم اعداد ورش عمل ودورات تعلیمیه لمکونات المعرفه للمستشارین فی المدارس واولیاء الامور فی مراکز المشوره والعلاج بشکل عملی.
Abstract:
Introduction: Resilience is one of the personality traits that is related to peoplechr(chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))39chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))))s success and helps them to perform their tasks. In the field of education, resilience plays an important role as a motivational-emotional variable and is a suitable mechanism to deal with stress and anxiety problems in the school and university environment. Research shows the effectiveness of learning strategies on academic variables. Metacognitive package (Metacognitive package) as one of the packages affecting academic variables, consists of three components of critical thinking (Problem Solving), problem solving (Problem Solving) and metacognition (Metacognition). The aim of this study was to develop an educational package on the cognitive components of critical thinking, problem solving and metacognition and its effect on studentschr(chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))39chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))) resilience.
Methods: The present study was applied in terms of purpose and experimental in terms of method with pre-test-post-test, follow-up and control group. The statistical population included all first grade female students in the second secondary school of Zanjan in the academic year of 2009-2010. The sampling method of the present study was a multi-stage cluster. Thus, from education districts 1 and 2 of Zanjan city, district 1, from the mentioned district, 1 school and from the selected school 4 classes and 12 people from each class were randomly selected. Then, considering the criteria for entering the study, the subjects were randomly assigned to the experimental and control groups (20 people in each group). Inclusion criteria included first grade high school female students, low resilience score, commitment to attend all treatment sessions, and failure to receive individual counseling and psychological services during attendance at treatment sessions. Exclusion criteria include having a specific physical or mental illness; Absence from treatment sessions and unwillingness to continue participating in the study were considered. The research instrument included a 25-item resilience scale (CD-RIS). The psychological package for solving critical thinking and metacognition (using theoretical foundations and theories in this field, which were taught to students in 17 90-minute sessions) was considered for the experimental group, but for the control group No training provided. Data were analyzed using analysis of covariance.
Results: Findings showed that the educational package of cognitive components of critical thinking, problem solving and metacognition has an effect on studentschr(chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))39chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))) resilience. In other words, the rate of resilience in people who participated in cognitive components training sessions increased significantly compared to the control group.
Conclusion: According to the results of this study, the educational package of cognitive components can be suggested as a facilitator in learning and an effective factor in increasing studentschr(chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))39chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))) resilience. It is also suggested that due to the effect of this training in increasing studentschr(chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))39chr(chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39'))))39chr(chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))39chr(chr(chr('39')39chr('39'))39chr(chr('39')39chr('39')))))) resilience, the results of research conducted in this field be used in practice in counseling centers and medical centers, so that in these centers, workshops and courses Educational Cognitive components should be considered for school counselors and parents.