Abstract:
این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد تحت عنوان بررسی کارکرد مسکات با رویکرد نشانه شناسی در عرصههای مختلف گرافیک میباشد که توسط نگارنده اول به راهنمایی نگارنده دوم در دانشگاه هنر و معماری پارس به انجام رسیده است.
در دنیای امروز، با تولید انبوه کالاها و خدمات، روبرو هستیم. جلب نظرمشتری و تحت تاثیر قرار دادن آن برای فروش بیشتر از مفاهیم مهم در برندینگ و تجارت تلقی میشود. در این فرآیند، تطبیق نشانههای رمزگذاری شده در تبلیغات و معرفی کالا و خدمات که منجر به تقاضای مستقیم مشتریان میشود. در این میان استفاده از وجوه مشترک انسانی و حس انسانی جمعی در فروش کالا یا خدمات بسیار کار آمد است.. «آنتروپومورفیسم» یا به اصطلاح «انسانانگاری» فرآیندی تاثیرگذار در طراحی گرافیکی محصول یا خدمات است محصول است که با جلب توجه فرد و افزایش قوه شناخت و درگیر ساختن احساس وی، و در واقع با حساسیت بخشی ویژگیهای خاص انسانی به جهتبخشی تصمیم خرید مخاطب کمک میکند. مسکات به عنوان شخصیتی جذاب به عنوان هویت تجاری سازمانها و شرکتها، نمودی از آنتروپومورفیسم است که در قالب انسان، حیوان یا اشیا و حتی پدیدههای طبیعی متولد میشود و با رویکرد جاندارپنداری به عناصر اطراف در ذهن مخاطب ماندگار میماند. این رویکرد که از جمله کهنالگوهاست و انسان از ابتدای پیدایش و حتی تولد خود با آن روبروست در این نوشتار از نقطه نظر تبلیغات و تاثیر گذاری برای پیام رسانی خدمات و کالاها در این نوشتار مورد بررسی قرار گرفته است. و از همین نقطه نظر به نقش مسکاتها، و اهمیت آن به عنوان یک نشانه تاثیر گذار میپردازیم مورد. این پژوهش باروشی توصیفی، تحلیلی، از طریق منابع اسنادی ومشاهده به بررسی شخصیتپردازی با نمودی مختص به آنتروپومورفیسم میپردازد و سعی دارد درطی آن، طراحی مسکات را با نگاه مختص به آنتروپومورفیسم درطراحی گرافیک امروز ایران، به تصویری نمادین وپیامرسان ارتقاء دهد، امید است که در این فرآیند به افزایش و گسترش سطح سواد بصری و پرورش خلاقیت منتهی شود.
Machine summary:
بررسی مفهوم آنتروپومورفیسم در مسکات و حضور آن در شخصیت پردازی شیما اثنی عشری 1 دکتر نسرین صدقیان حکاک 2 این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسى ارشد تحت عنوان بررسی کارکرد مسکات با رویکرد نشانه شناسی در عرصههای مختلف گرافیک میباشد که توسط نگارنده اول به راهنمایى نگارنده دوم در دانشگاه هنر و معماری پارس به انجام رسیده است.
در این پژوهش، آنتروپومورفیسم، انواع آن و موارد کاربرد آن در بخش تجاری و برندسازی با نگاهی ویژه با تاکید بر شخصیت به عنوان نمونه عینی آنتروپومورفیسم مورد بررسی قرار گرفته است.
القای ویژگیهای انسانی به هر آنچه که غیراز وجود و ماهیت انسانی (جاندار و بیجان) باشد، (Anthropomorphism) آنتروپومورفیسم نامیده میشود؛ به عنوان مثال اگر حیوانی همچون اردک را شوخ طبع یا خسیس معرفی کنیم، این عمل مصداقی از آنتروپومورفیسم است و به دیگر سخن القای یکی از ویژگیهای خاص انسانی به اردک آن را از یک اردک معمولی و متداول خارج کرده و ویژگی انسانی به آن بخشیده و در واقع نمودی از انسانی است که حالا در کالبد اردک نشان داده میشود، گرفتن شمایل انسانی و دادن ویژگیهای حسی انسانی به طراح و نویسنده این اجازه را میدهد تا با نشان دادن رفتاری متفاوت و غیر متداول به فضایل انسانی و اخلاقی یا تبلیغی و در نتیجه به پیام رسانی بدون پیچیدگیهای متداول بپردازد.
(تصویر 3) (به تصویر صفحه مراجعه شود) مسکات نمود عینی آنتروپومورفیسم است که امروزه بهعنوان ابزاری برای ارائه شخصیت برند مورد استفاده قرار میگیرد.